ELKE DAG, EEN WERELD TE ONTDEKKEN

Peter van de Kamp [43]
Internal IT Auditor

Verkoop je Privacy niet aan de laagste bieder

Ga ik meedoen met die actie?

Tijdens het boodschappen doen, afgelopen zaterdag, liep ik letterlijk tegen een geld-terug-actie aan. Een frisdranken fabrikant had deze actie georganiseerd, met hulp van een data-dienstverlener. Bij aanschaf van een fles frisdrank krijg ik het aankoopbedrag teruggestort op mijn bankrekening. Dat is lekker, dacht ik.
Om het aankoopbedrag terug te krijgen registreer ik me meteen op een website. Ik vul mijn persoonlijke gegevens  in, voeg een foto van de kassabon toe en klik op 'Verzenden '. Zo, kan ik dus de nieuwe frisdank 'gratis' proberen: fris-for-free, zal ik maar zeggen!
Eenmaal thuisgekomen zat ik daar eens over na te denken. Nu ik meegedaan heb met de actie, heb ik mijn naam, adres, geboortedatum en bankrekeningnummer verkocht aan de data-dienstverlener én de fabrikant. Voor minder dan één euro!

Hoe ging dat vroeger?

Hoe anders ging dat vroeger met een briefkaart, te verzenden naar een antwoordnummer. Met veel plakband moest je zegeltjes of stukjes verpakking vastplakken op de kaart. Nee, het weggeven van de privacy gaat nu veel makkelijker dan toen.
Nu geef je je privacy af via een webformulier. Dat gaat een stuk sneller  en eenvoudiger! Saillant detail: ik heb de cookie-melding maar geaccepteerd van de website, anders kwam ik niet binnen. Over privacy gesproken. Zouden alle deelnemers aan deze actie dit inzicht hebben?

Hoe gaat dat binnenkort?

In mei 2018 gaat nieuwe Europese wetgeving in over privacy. Europese burgers krijgen dan meer rechten om vergeten te worden. Maar ook krijgen we het recht persoonlijke gegevens te transporteren van de ene naar andere data-dienstverlener.
Als ik dat vertaal naar deze casus, kan ik straks nóg gemakkelijker meedoen met geld-terug-acties. Ik verzoek de ene dienstverlener mijn gegevens door te zetten naar de andere, en daarna vraag ik aan de eerste mijn gegevens te wissen.
Als dat maar goed gaat, allemaal!?

Wat doen die bedrijven met mijn gegevens?

De bedrijven komen veel over mij, en alle andere deelnemers te weten doo de actie. Met deze data kunnen ze verbanden leggen binnen de data van deze actie, maar ook met data van voorgaande acties. Zo krijgen ze een beter beeld van ons. Zo kunnen ze nog betere producten maken. Dat allemaal voor de prijs één fles frisdrank. Dàt is het businessmodel.
De cactus/citrus-frisdrank smaakte mij anders een beetje te zuur.

Bonus: Hoe kan je je privacy beschermen?

Ik wil geen voor de hand liggende en standaard acties benoemen zoals "hang op, klik weg, bel uw bank".  Nee, dit zijn echte tips.  Ik pas ze zelf toe om mijn privacy beetje in de klauwen te houden:
  • Maak gebruik van tijdelijke email adressen, bijvoorbeeld bij het aanvragen van een digitale brochure. Je belandt zo niet  in een marketing database.  Je kostbare email adres geef je niet af aan een app waarvan het belang niet groot is. Kijk eens op 10minutemail.com
  • Heb je een eigen  internetdomein? Gebruik dan de catch-all functie en gebruik een alias bij het aanmaken van accounts, zoals bij Centraal Beheer. Zo kan je makkelijk controleren of een inkomende mail ook daadwerkelijk van Centraal Beheer afkomstig is (klein nadeel: meer kans op spam in je inbox)
  • Installeer naast je ad blocker, ook een tracker blocker als Ghostery.com in je browser. Dit maakt je ook bewuster van je digitale voetafdruk en scheelt (veel) dataverbruik.
  • En dan nu de dikste tip: Denk aan deze blog, elke keer als je aan een geld-terug-actie of kras-en-win-actie mee gaat doen!
 
Laat deze kans niet liggen!

Opmerkingen

Er zijn geen opmerkingen bij dit bericht.

Opmerking toevoegen

Titel


Hoofdtekst *


Bijlagen

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code