[0]

Truth or Care?

Een vraag die een collega bij Achmea vorig jaar kreeg. Aan de andere kant van de telefoon echter geen klant maar een goede vriend. Gediagnosticeerd met ziekte x en ten einde raad. Of mijn collega kon vertellen naar welk ziekenhuis hij het beste kon gaan. Want dat moeten wij als zorgverzekeraar toch weten?

Wat doe je? Als voor zijn specifieke behandeling nauwelijks kwaliteitsinformatie voorhanden is. Als je enkel gegevens hebt over het aantal (her-)operaties per ziekenhuis. Als je ziet dat één ziekenhuis jaarlijks meer dan 200 soortgelijke behandelingen uitvoert, zo’n 60 per specialist. Als dit per specialist evenveel is als alle specialisten in sommige andere ziekenhuizen samen. Verwijs je hem door naar dat ene ziekenhuis? Als je buikgevoel zegt dat er een relatie is tussen de kwaliteit van de behandeling en de ervaring van de specialist. Maar wat als de beste specialist nou net niet in dat ene ziekenhuis zit?

Ik zeg doen! Natuurlijk met de vermelding dat het geen garantie voor kwaliteit is. Al is het maar omdat ik het in die situatie zelf ook graag zou weten. Je moet het als patiënt toch doen met de informatie die je tot je beschikking hebt. Waar die informatie ook vandaan komt en hoe incompleet ook. Voor een zorgverzekeraar is dat eigenlijk niet anders. Onze schattingen geven aan dat er slechts over 6 procent van de zorgkosten kwaliteitsinformatie beschikbaar is. Deze gebrekkige kwaliteitsinformatie van ziekenhuizen maakt het voor ons als zorgverzekeraar moeilijk om de beste zorg voor de beste prijs te kunnen selecteren voor onze verzekerden. Nochtans is dat wel wat de overheid wilde bereiken met de invoering van de marktwerking in 2006. Het is dus belangrijk dat de beroepsgroepen versneld normen vaststellen voor de kwaliteit waaraan een behandeling moet voldoen. Want bij gebrek aan kwaliteitsinformatie is het vooral volume dat de kwaliteit moet garanderen.
 
Zou jij het ook doen? Zou jij je zieke vriend vertellen van dat ene ziekenhuis? Of zou je erover zwijgen? En als je zelf zorg nodig hebt, zou jij bij gebrek aan kwaliteitsinformatie zelf willen weten waar de meeste operaties uitgevoerd worden? Zou jou dat helpen?
 
Wat moet Achmea doen? Als steeds meer mensen beseffen dat er verschil is in kwaliteit van zorg, maar nauwelijks toegang tot kwaliteitsinformatie hebben. Als lang niet iedereen hiervoor een beroep kan doen op het eigen netwerk. Als volume soms veruit het enige is dat we hebben. Truth or care?


Met hartelijke groet,

Peter​

Opmerkingen

Interessant artikel in Zorgvisie over inzichtelijk maken van kwaliteit

Een dag na bovenstaande blog zie ik het artikel van Eric Hans Eddes in Zorgvisie, interessant: http://www.zorgvisie.nl/Kwaliteit/13542/Dilemmas-rond-kwaliteit-cijfers-en-transparantie.htm

mvg

Peter
 op 19-3-2012 9:42

Ik zou het doen

Peter wat zouden voor jou redenen zijn om dat niet te doen? Ik begrijp dat er sprake is van niet complete informatie maar niet compleet is toch altijd beter dan geen informatie?

Kun je ook wat vertellen over initiatieven die binnen Achmea lopen om deze inzichten te verkrijgen en wellicht wat voorbeelden geven van stappen die al gezet zijn om de informatievoorziening te verbeteren?
 op 19-3-2012 11:47

Antwoord

Allereerst dank voor je reactie.

Het antwoord op het transparantievraagstuk lijkt (mij) vanzelfsprekend, maar is het niet (in ieder geval niet voor iedereen). Net als jij vind ook ik dat niet complete informatie altijd beter is dan geen informatie. Maar ik heb ook al redenen gehoord om het toch niet te doen, voornamelijk omwille van gevaren bij het trekken van conclusies op basis van incomplete informatie. Stel dat achteraf blijkt dat je je vriend(in) niet naar het beste ziekenhuis hebt gestuurd? Of stel dat je vriend(in) door de huisarts naar een ander ziekenhuis wordt doorverwezen en daar zegt dat iemand die bij Achmea werkt heeft gezegd dat het bij een ander ziekenhuis beter is? Wat betekent dit voor de samenwerking met het zorgveld? En wat als het geen vriend(in) is maar een onbekende? Slechts een greep uit overwegingen die ik al  gehoord heb... 

Achmea kent tal van initiatieven die gericht zijn op het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Zo investeren we de komende jaren in de ontwikkeling en borging van uitkomstindicatoren (http://www.skipr.nl/actueel/id9113-achmea-maakt-werk-van-uitkomstindicatoren.html). Aangezien we dit alleen in samenwerking met onze partners in zorgveld kunnen, voeren we hierover een open gesprek op de MedNet-Skipr-Achmea Community (http://www.dialoog.skipr.nl/zorgkwaliteit/). Daarnaast kun je meer vinden op de website van Zilveren Kruis zoals http://www.zilverenkruis.nl/overons/partners/innovatieenkwaliteit/pages/default.aspx.

Mocht je meer (specifieke) informatie willen, dan kan ik je in contact brengen met iemand van ons Programma Kwaliteit van Zorg.

Mvg

Peter


 op 20-3-2012 10:17

Dankje voor je antwoord

Je overwegingen zijn nu helder voor mij. Ik zal eens kijken naar de links die je geplaatst hebt! Mocht ik nog vragen hebben dan meld ik me hier.
 op 20-3-2012 11:00

Dankje voor je antwoord

Je overwegingen zijn nu helder voor mij. Ik zal eens kijken naar de links die je geplaatst hebt! Mocht ik nog vragen hebben dan meld ik me hier.
 op 20-3-2012 11:40

Opmerking toevoegen

Titel


Hoofdtekst *


Bijlagen

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code