[0]

Versneld Vernieuwen

​In mijn vorige blog ‘spelen met het speelveld’ vertelde ik dat ik begin december 2013 gestart ben als HRD-adviseur en wat mij daartoe bewogen heeft. Nog geen twee weken later kondigde Achmea een grote reorganisatie aan. En daarmee raakte ik ineens in een stroomversnelling van veranderingen, die ook mij raakt. 

Versnellen & Vernieuwen
De media stonden er begin december vol van: ‘verzekeraar Achmea schrapt de komende drie jaar ongeveer vierduizend banen’. Vele steunbetuigingen aan medewerkers van Achmea volgden via telefoon, skype, mail, sms, what’s app, facebook, linkedIn en twitter. Steunbetuigingen die vaak ook gepaard gingen met de vraag wat dit voor de medewerker in kwestie betekende. En niet alleen van familie en vrienden, maar ook van klanten en zelfs volstrekt vreemden.

Ik moet zeggen, dat deed me wel wat. Maar het liet me tegelijk ook zien waarom dit ingrijpend besluit van de Raad van Bestuur nodig is: mensen doen steeds meer online en mobiel en willen zo ook hun verzekeringen regelen. 
Juist daarom wil de Raad van Bestuur de aanpassingen van onze organisatie versnellen en meer investeren in onze klantgerichtheid en online klantbediening. Om dit te kunnen realiseren heeft de Raad van Bestuur de Managementagenda ‘Versnellen & Vernieuwen’ opgesteld: ingrijpende maatregelen, die veel van onze organisatie en van ons allemaal zullen vragen. Maar die dus ook positief ingrijpend zullen zijn voor klanten. 

Ingrijpend dichtbij
En ineens kwam het wel heel erg dichtbij. Vorige week kreeg ik tijdens de winterconferentie van P&O de plannen te horen om van P&O een slagvaardigere businesspartner te maken. Dit komt neer op naar verwachting dit jaar nog 30% minder mensen én een herverdeling van taken, rollen en functies. Wat dit gaat betekenen voor mij is nog onzeker. Zeker is wel dat de functie van HRD-adviseur zoals we die nu kennen bij Achmea, op (korte) termijn verdwijnt.

Ik wist toen ik solliciteerde dat er iets stond te gebeuren en dat HRD mogelijk ging verdwijnen, toch komt dit sneller dan gehoopt. Ik dacht toen dat het toch geen zin had om verder dan een jaar vooruit te kijken. En dat ik op een jaar veel zou kunnen doen en leren. Geheel onverwacht was het dus niet. Maar ik moet zeggen dat ik de onzekerheid echt gevoeld heb: dan zet ik de stap naar een nieuwe baan en blijkt niet alleen die baan te verdwijnen maar ook nog eens 30% van de mensen een andere plek moeten zoeken. Het voelde als terug naar af. Mezelf opnieuw dezelfde vragen stellen over wat ik wil en ga doen. En daar vervolgens weer onzeker van worden. Daar had ik echt geen zin in.

Meegaan met de stroomversnelling
Dus ik besloot simpelweg om mee te gaan met de stroomversnelling. Om te vertrouwen op de richting die ik voor mezelf gekozen heb. Het vervullen van de functie van HRD is daarin een belangrijke stap geweest, die ook letterlijk vorm gegeven heeft aan die richting. Ik ben blij dat ik die stap gezet heb en vind de dingen waarmee ik nu bezig ben enorm gaaf. In het hier en nu is dus alles goed, voor de rest vertrouw ik op de stroom. Want ik geloof, in de woorden van mijn coach tijdens het traineeship, dat: “Alles wat gebeurt, gebeurt in mijn allerhoogste belang, ook al zie ik het zo nu niet.” 

Het heeft enkele weken geduurd maar nu voelt het ook echt zo. Ik wens mijn Achmea collega’s veel sterkte en zelfvertrouwen toe. Als ik het kan, dan...

Met ingrijpende groet,

Peter


Opmerkingen

Er zijn geen opmerkingen bij dit bericht.

Opmerking toevoegen

Titel


Hoofdtekst *


Bijlagen

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code