INNOVATION DISTINGUISHES BETWEEN A LEADER AND A FOLLOWER

Bas Lijten [36]
Principal Architect

Toekomstflexibel

​Je hoort het vaak in de IT-wereld: “We willen een toekomstvaste oplossing”. Een oplossing waar we nog jáááren mee vooruit kunnen, zodat we ons vervolgens kunnen focussen op andere zaken. In mijn optiek zijn toekomstvaste oplossingen niet zo handig. Betekent dit niet dat dit een oplossing is waar je jáááren vast aan zit?

Eerlijk is eerlijk, ik loop pas 6 jaar mee in de verzekeringswereld, maar de historie is niet zo ingewikkeld: In het verleden werden verzekeringen via andere kanalen verkocht. Zoals mijn collega Marco Geboers, Product & Polis Manager, in zijn blogfilmpje​ vertelt: In het verleden ging men naar de Rabobank, waar lange vragenlijsten werden ingevuld. Deze vragenlijsten werden vervolgens opgestuurd, waarna het soms 4 weken duurde voordat er een offerte kon worden geleverd. Dit was toen een vrij normale gang van zaken, maar is sinds het internettijdperk niet meer denkbaar. Langzaam maar zeker kwamen de online verkoopkanalen in optocht, waarbij steeds meer services online werden aangeboden. Dit startte met het online aanbieden van informatie, zoals bijvoorbeeld contactgegevens, maar al snel werd ook het online verkoopkanaal gevonden. Tegenwoordig is het zelfs ondenkbaar dat een verzekeraar geen online verkoopkanaal meer heeft: er zijn zelfs verzekeraars, zoals bijvoorbeeld Inshared, welke alleen een online verkoopkanaal aanbieden. Ook de processen om een offerte aan te vragen zijn natuurlijk veranderd: alles in het teken van de klant, want deze staat, natuurlijk, centraal. De lange, offline aanvraagprocedure van 60 vragen die vroeger 4 weken duurde, is nu enorm versimpeld: 5 eenvoudige vragen die binnen 15 minuten tot een offerte leiden.

Ondanks dat deze online verkoopkanalen algemeen gemeengoed zijn geworden, zijn er natuurlijk nog steeds grote verschuivingen. Klanten veranderen, behoeftes veranderen, verzekeringen veranderen. Maar ook de verschillende kanalen via welke wij verzekeringen verkopen, veranderen. Wie heeft er tegenwoordig geen smartphone waarop talloze apps zijn geinstalleerd? Hoe handig is het om op het allerlaatste moment, als je bijvoorbeeld op schiphol bent, vlug een tijdelijke reisverzekering via je mobiele telefoon af te sluiten. En via welke kanalen zou dit over een aantal jaar mogelijk moeten zijn?

Zoals uit bovenstaand stukje blijkt maar weer: de verzekeringswereld, verkoopkanalen en producten veranderen continu, en voor míjn gevoel steeds sneller. Om snel en goed op deze markt in te kunnen spelen, is het belangrijk dat we vanuit de IT daarin kunnen faciliteren. In het verleden hadden we hier nog wel eens moeite mee, omdat we teveel gefocused waren op een specifieke oplossingsrichting, daarom hebben we in de afgelopen periode veel energie gestoken om veel sneller op veranderingen in de nabije toekomst in te kunnen springen. Met een mooi woord noemen wij dat: “Toekomstflexibel”.


Opmerkingen

Er zijn geen opmerkingen bij dit bericht.

Opmerking toevoegen

Titel


Hoofdtekst *


Bijlagen

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code