WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN

Esther Verstraaten [44]
HR specialist

Matroesjka's en Achmea

Babouscka poppetjes-2.jpg

Ik heb lang nagedacht over hoe ik de Achmea organisatie het beste zou kunnen typeren voor een buitenstaander.
Ik ben een jaar geleden begonnen binnen Achmea. Hoe keek ik naar deze nieuwe werkgever? Groot, zakelijk en commercieel. Dat zijn de eerste woorden die in mij opkomen.
Groot, ja zeker. Qua aantallen personeelsleden en bovendien met een landelijke dekking. Zakelijk, ook dat, maar dat voert zeker niet de boventoon op de werkvloer en bij de dagelijkse werkzaamheden. Commercieel, moet je als bedrijf altijd zijn. Voor veel mensen heeft dat een negatieve toon, voor mij staat commercieel voor innoveren, kansen zien en nadenken over hoe het beter kan voor de klant. Achmea ten voeten uit.
 
Maar het is ook een complexe organisatie. Net 8 weken binnen had ik een gesprekje met degene die mij inwerkte. Hij vroeg wat ik er tot nu toe van vond? En mijn antwoord was; “Erg leuk, maar ik heb nog niet het gevoel dat ik grip heb op de organisatie.” Waarop mijn begeleider mij vol verbazing aankeek. Had ik echt verwacht dat ik na deze korte periode al enigszins doorhad hoe het hier allemaal werkte? Nou, eigenlijk wel, wat iets zegt over het feit dat ik nog niet eerder in een organisatie van deze omvang gewerkt had.

Onder de merknaam Achmea vallen twintig merken. Stuk voor stuk labels die hoogwaardige verzekeringen bieden op het gebied van zorg, schade & inkomen. Deze zijn weer onderverdeeld naar verschillende divisies. Daarboven heb je dan weer stafafdelingen. Een complex organogram is het gevolg. Onderweg naar huis vanuit Apeldoorn in de trein zag ik een klein meisje spelen met houten poppetjes. En daarin zag ik de perfecte typering voor Achmea.

Een matroesjka, vaak ook baboesjka genoemd, is een holle houten pop die onderdeel is van een reeks steeds kleinere in elkaar passende poppen. Een matroesjka bestaat doorgaans uit zeven of acht poppetjes, maar het kunnen er ook meer zijn. Matroesjka's komen oorspronkelijk uit Rusland, maar zijn inmiddels over de gehele wereld bekend. Het woord baboesjka, dat in het Nederlands ook veelvuldig voor dit poppetje wordt gebruikt, is weliswaar Russisch, maar heeft in die taal een andere betekenis: grootmoeder.

Ik ben begonnen bij de P&O afdeling van de divisie Zorg & Gezondheid. Al een Matroesjka van aardige omvang. De zorg divisie is de grootste divisie. Het eerste half jaar heb ik van alles mogen doen voor het MT P&O. Een geweldige afdeling waar ik heb mogen kennismaken en samenwerken met betrokken, bevlogen en sociale mensen met hart voor het vakgebied.

Na 6 maanden kwam er een mooie kans die ik met beide handen gegrepen heb. Mijn toenmalige baas, de coördinator van het doelgroepenbeleid vroeg of ik met hem samen verder wilde bouwen aan een inclusievere organisatie, waarin meer ruimte komt voor mensen met een arbeids- of functiebeperking. En zo kwam het dat ik vanuit de divisie Zorg & gezondheid de stap gezet heb naar  centraal, de grootste Baboesjka van allemaal, de “grootmoeder” van de Achmea organisatie.

Mijn volgende blog zal specifiek gaan over Achmea Inclusief, wat houdt dat eigenlijk in?

Opmerkingen

reactie

Beste  Esther,

Ik lees je blog voor het eerst. Leuk vehaal, wat ik zeker ga volgen. AI geruime tijd k geïnteresseerd in julle organisatie Betreft je nieuwe uitdaging, gaaf hoor om een in  dergelijk project te mogen investeren,succes!

Harry de Sanders
 op 21-11-2014 20:22

Re: Matroesjka's en Achmea

Geachte mevrouw Verstraaten,

U levert een toegankelijk en positief verhaal af over uw werkgever. Uiteraard zijn daar voor de hand liggende redenen voor te bedenken. Toch stuurt u wel erg handig om bepaalde kritische punten heen.

Neem bijvoorbeeld het punt dat u aanstipt over innovatie. Grote organisaties lopen juist het gevaar om log te reageren op veranderende omstandigheden of signalen uit hun omgeving. Kijk bijvoorbeeld naar de voormalige marktleider Nokia die dankzij een totaal verkeerde inschatting van het belang van mobiel internet in een vrije val terecht is gekomen.

Klantgericht blijven vormt ook een uitdaging voor complexe organisaties. Een uitgebreide organogram betekent haast automatisch ook een uitgebreide bureaucratie. Dit kan onpersoonlijk overkomen op zowel de klant als de werknemer. "Je bent slechts een nummer", luidt een veel gehoord adagium.

De verschillende divisies kunnen daarnaast een probleem vormen voor het belang van de cliënt. Stel dat een cliënt van u meerdere producten van Achmea afneemt. Hoe is het dan bijvoorbeeld gesteld met zijn privacy? Wat gebeurt er als de cliënt in een situatie terecht komt wanneer deze producten elkaar "bijten"? Denk bijvoorbeeld aan de gevolgen van een ernstig auto ongeluk. Hoe onpartijdig is Achmea als de betrokken partijen bij merken van Achmea verzekerd zijn?

Het antwoord op deze uitdagingen zijn wellicht een aparte blogpost waard? Hoe dan ook, blijft u vooral schrijven.
 op 11-12-2014 14:57

Opmerking toevoegen

Titel


Hoofdtekst *


Bijlagen

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code