[0]

Een paradoxaal inzicht?

Als je de stap hebt gezet van ruwe data naar cijfers, dan is de laatste stap naar inzicht triviaal, toch? Hier een mooi voorbeeld.

De econoom Russ Roberts heeft gekeken naar het mediane inkomen van vrouwen vanaf 25 jaar die full-time werkten in de periode van 2000-2012 in de VS. Wat blijkt is dat het mediaan inkomen van vrouwen over alle opleidingsniveaus gedaald zijn. De volgende cijfers vond hij op basis van open data van de Amerikaanse overheid (gecorrigeerd op inflatie).    
Opleiding
Verandering in mediaan inkomen 2012 op 2000
Less than 9th grade
 -3.7%
9th-12th but didn’t finish
 -6.7%
High school graduate
-3.3%
Some college but no degree
-3.7%
Associate’s degree
-10.0%
Bachelor’s degree or more
-2.7%
 
Nu zou je de conclusie kunnen trekken dat full-time vrouwen in inkomen er op achteruit zijn gegaan.
Als je echter kijkt naar de verandering in het mediaan inkomen over alle vrouwen van 25 jaar die full-time werken (je telt alle opleidingsniveaus bij elkaar) dan blijkt dit niet gedaald maar gestegen te zijn met 2,8%!
Maar hoe komt het dat in elk opleidingsniveau het mediaan inkomen is gedaald en tegelijk het over alle vrouwen is gestegen?
 
Dit effect heet de Simpson's paradox. Selectie effecten spelen hierin een belangrijke rol. De groep vrouwen die in 2000 werkten zijn niet dezelfde vrouwen die in 2012 werkten. Zo zijn er in 12 jaar tijd veel meer hoogopgeleide vrouwen bij gekomen. Dit is zowel in absolute aantallen als in de relatieve verdeling. Het percentage van hoopopgeleide vrouwen is in 2012 naar 42% gestegen van 26% in 2000. En doordat hoogopgeleide vrouwen meer verdienen, is ook het mediaan inkomen van alle vrouwen in 2012 ook hoger geworden.
Zo zie je maar dat het belangrijk is om kritisch te kijken naar cijfers. Maar gebeurt dit ook in mijn praktijk? Heel vaak zelfs!
Zo mocht ik in 2014 het effect van Social Media (Facebook) onderzoeken en kijken of dit medium een effect heeft op klanten bijv. of zij loyaler waren. Dit had ik kunnen doen door de vergelijk te maken met alle klanten die actief zijn op Facebook versus alle klanten die niet actief zijn op Facebook. Ik zou dan echter de verkeerde conclusie hebben getrokken, gelukkig dat we ook kritisch kijken naar cijfers.”
 
Voor leuk filmpje over dit effect:   
Tot de volgende blog,
Chuck

Opmerkingen

Er zijn geen opmerkingen bij dit bericht.

Opmerking toevoegen

Titel


Hoofdtekst *


Bijlagen

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code