WEES JEZELF EN MAAK HET VERSCHIL

Evelien Bulle [31]
Teamleider Klantenservice

Waar ga jij naar toe?

​Dat is de vraag die mij de afgelopen maanden heeft beziggehouden en rond is gegaan in mijn gedachten.

Dit soort vragen zijn op het eerste gezicht onschuldig en komen bij mij vaak spontaan op als ik heerlijk aan het ontspannen ben. Dit keer kwam de vraag ook op tijdens een ontspannen vriendinnenavond. We hadden besloten om naar de Ladies Night te gaan. Even weg van de dagelijkse hectiek en wegdromen bij een romantische komedie.
De avond stond in het teken van de film de ontsnapping van het gelijknamige boek van Heleen van Rooyen. Het was een heerlijke vrouwenfilm met alle ingrediënten voor een wegdroomfilm, en dat dromen deden we dan ook regelmatig.

Thuisgekomen bleef een scene maar in mijn gedachten hangen. De hoofdrolspeler Julia vlucht naar Portugal om te ontkomen aan de huiselijke sleur en ontmoet de mysterieuze Romeo (oké cliché;-)). Romeo schonk geen aandacht aan het thuisfront en verleden van Julia, maar juist aan het vraagstuk waarom ze daar nu juist was.

Interessant gedachtegoed vond mijn brein. Want erover nadenkend; hoe vaak vraag jij bij een eerste kennismaking niet waar kom jij vandaan? In het buitenland hoor ik hem regelmatig voorbij komen. Geeft het inzicht? Ja. Maar is het voor het moment belangrijk? Is het belangrijk om te weten of je buren op de camping in Frankrijk uit Amsterdam of Groningen komen? Misschien. Maar is het niet veel interessanter om te weten waarom je daar samen zit en welke plannen je hebt voor de rest van de vakantie? Wat ga je nog doen?

Dichterbij huis stellen we op de werkvloer bij een kennismaking ook vaker de vraag waar kom je vandaan (qua werk en ervaring) dan waar wil jij naar toe? Hoe vaak zit je nu met een collega te (dag) dromen over waar jij naar toe wil werken?

Ikzelf niet zo vaak als ik zou willen. Waarom doen we dit in de dagelijkse praktijk dan zo weinig?  Is het eng om over de toekomst te praten? Ik denk het wel. Werkinhoudelijk lukt ons het steeds beter. Beleidmakers en marketeers doen het vaak vakinhoudelijk. Tijdens jaarplansessies met de afdeling staan we er in de praktijk ook bij stil. Maar hoe vaak heb jij het over je eigen pad met collega's? Bespreek je met elkaar waar wil jij als persoon naar toe?
 
Een gezamenlijk verleden geeft een band, een gezamenlijke toekomstvisie geeft inspiratie en vertrouwen. Het verleden kun je niet meer veranderen, de toekomst wel.
 
Dus stel ik voor laten we elkaar vaker de vraag stellen waar ga jij naar toe?
Wie durft?!
 

Opmerkingen

Er zijn geen opmerkingen bij dit bericht.

Opmerking toevoegen

Titel


Hoofdtekst *


Bijlagen

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code