[0]

​Innovatie, dat zijn wij!

Iedereen wil ‘iets’ met innovatie, niet in de laatste plaats vanwege de vele startups die de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond schieten. Eindelijk, zullen de vernieuwingsdenkers onder ons denken. Maar weet men eigenlijk wel ‘wat’ men dan wil en ‘waarom’? 

De startup-hype 
Het is allemaal disruptie, startups en ecosystemen wat de klok slaat. Overal waar je kijkt, kom je berichten tegen over doorbraaktechnologieën en (disruptieve) startups die de 'gevestigde orde' omver gaan werpen. Het lijkt bijna een doel op zich geworden. En de gevestigde orde gaat gewoon in deze hype mee. Dat is natuurlijk deels terecht. Steeds meer innovaties ontstaan in netwerken (ecosystemen) en voor veel partijen -met name de corporates- is innovatie met startups steeds belangrijker om tot de noodzakelijke innovaties te komen. Elk zichzelf respecterende corporate werkt dan ook samen met startups via een al dan niet eigen startup accelerator, incubator of programma. Het is immers ‘hip’ om je als bedrijf aan startups te verbinden en natuurlijk egostrelend om als directeur plaats te kunnen nemen in de jury van de een of andere pitchsessie. Maar levert het ook echt ‘waardevolle’ samenwerkingen op?     

Uit onderzoek van KPMG blijkt dat er “echter vooralsnog sprake is van een oppervlakkige samenwerking tussen grote bedrijven en startups waarin in beperkte mate wordt samengewerkt op dergelijke wezenlijke thema’s. Dit duidt er op dat er in het algemeen sprake is van window dressing. Samenwerking wordt in het algemeen alleen op makkelijke terreinen gezocht en niet om een antwoord te vinden op grote strategische uitdagingen.” 

Is dit laatste niet juist waarom we zouden moeten willen samenwerken?

De toekomst van innovatie
Doorbraaktechnologieën staan niet op zichzelf. En de (disruptieve) startups, met vaak een exitstrategie (lees ‘cashen’) als doel, bestaan ook gewoon uit mensen, met hun eigen drijfveren. Met andere woorden: de toekomst van innovatie bepalen wij. Innovatie is een krachtig middel, maar voor welk doel zetten we het in? Om maatschappelijke problemen op te lossen of om steenrijk te worden? Dr Lotte Darsø gelooft in het eerste:

“…The future of innovation will serve humanity first. Instead of business models we will have partnership models for innovation based on diversity, participation and co-creation. Economy will be considered a means to generate innovation and the economical profit that is produced will be fed back into new cycles of innovation FOR a sustainable world. The future of innovation depends, however, on the quality of our thinking and on the level of our moral development. It depends on the audacity of our visions and hopes for the world. It depends on learning from our mistakes and on using the wisdom gained.

Innovation is powerful. Through innovation we can solve the most important problems and challenges of the world, but through innovation we could also destroy and thus create even bigger problems. The future of innovation must be dedicated at serving humanity in creating sustainable food and health, in creating jobs, in creating community, in short it must focus on sustaining life. There is much to be done. Every conscientious human being must mobilize his or her talent in order for our wanted future of innovation to materialize…” 

 Ik hoop in ieder geval dat ze gelijk krijgt. Maar wat vraagt dit toekomstbeeld van innovatie van ons?

Van ‘Kenniswerker naar ‘Wijsheidswerker’
De snelheid en complexiteit rondom voornamelijk technologische ontwikkelingen stellen niet alleen ons adaptief vermogen op de proef. Ze vragen ook om zelfkennis, zelfbewustzijn en het vermogen om het grote plaatje te zien om die krachtige ‘tool’ innovatie op de juiste manier voor het juiste doel in te zetten. Kennis is daarbij niet meer voldoende. Temeer omdat niet alleen wat je kunt meten waarde heeft (lees in dit kader vooral de blog ‘What you can’t Measure…. MATTERS!’ op de community van Drucker). 

Kortom, de toekomst van innovatie heeft wijsheid nodig. Het is dan ook tijd voor een upgrade  van ‘kennis’ naar ‘wijsheid’. Of zoals Mark HT Ridinger het noemt van ‘knowledge worker’ naar ‘wisdom worker’:

“…A new class of worker is beginning to emerge and supersede the knowledge worker. This group is distinguished not only by their ability to think with reason, but also with creativity, intuition, and emotional intelligence. In short, they possess an amalgam of the skills and dimensions that define human exceptionalism and wisdom, in a word, as the most esteemed human quality, seems to be the term best suited to encompass this dynamic. By using the term "wisdom worker" as opposed to say creative worker or imaginative worker, suggests that we are now, at last, using all dimensions of consummate human ability…”

Sociale innovatie 
Deze ‘wijsheidswerkers’ zijn nodig om ervoor te zorgen dat we innovatie niet alleen goed inzetten maar ook voor de goede dingen. Volgens Dr Lotte Darsø is sociale innovatie daarbij ‘key’: 

“The future of innovation involves compassionate partnerships where people generate values and qualities, which will build a far more vital and durable economy than we experience today. The key to the future is, in fact, social innovation.”

Eén Nederlandse startup die ik in dit kader wil noemen is Part-upPart-up creëert namelijk een plat​form voor deze sociale innovatie. Het geeft de 'wijsheidswerker' de ruimte om zijn of haar ideeën te delen en om te zetten in daadwerkelijke projecten, waar teams mee aan de slag gaan. De organisatie is niet meer de aanstichter van een team, dat is de community zelf. Ieder is vrij om het onderwerp en de teamleden te kiezen waaraan hij of zij wil werken. Hiermee is het probleem van motivatie ook direct verholpen. 

Part-up sluit zo ook aan op het principe van Dr Lotte Darsø dat iedereen zijn talent moet gaan inzetten om die 'humane' toekomst van innovatie te bereiken. Op een platform als Part-up kan je namelijk al je talenten benutten en niet alleen degenen die in jouw functieprofiel of op je visitekaartje staan. Hierdoor kan een organisatie (of beter community) beschikken over een enorme realisatiekracht.

Kortom, een mooi concept waar veel van te leren valt. Te meer omdat Part-up zelf ook als een community wordt opgebouwd. Dus niet gericht op een exit scenario en het grote geld, maar op eigenaarschap bij de community. En dat is misschien nog wel de grootste disruptie...

Opmerkingen

Update: Kickstarter verkiest publiek belang boven grote geld

Vandaag in volkskrant: "De succesvolle onderneming laat miljoenen liggen en wordt, als eerste grote techbedrijf ooit, een 'public benefit corporation' (Pbc), een relatief nieuwe bedrijfsvorm die het algemeen belang moet dienen. Door Kickstarter Inc voor Kickstarter Pbc te verruilen is het bedrijf straks juridisch verplicht om een positieve invloed op de samenleving na te streven. Bij de besluiten die Kickstarter maakt mag winst daardoor alleen een middel zijn, en niet een doel op zich." 

http://www.volkskrant.nl/tech/kickstarter-verkiest-publiek-belang-boven-grote-geld~a4147422/

Mooie ontwikkeling!

mvg

Peter
 op 25-9-2015 21:42

Opmerking toevoegen

Titel


Hoofdtekst *


Bijlagen

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code