TO KNOW WHAT YOU KNOW AND WHAT YOU DO NOT KNOW, THAT IS TRUE KNOWLEDGE

Marc Hutten [45]
Senior Investment Specialist

To know what you know and what you don't know, that's true knowledge

Voordat ik vorige maand aan mijn eerste blog begon, werd me gevraagd om een persoonlijke "lijfspreuk". Ik heb toen deze quote gekozen, en die staat nu prominent onder mijn foto boven mijn blogs.

To know what you know and what you don't know, that's true knowledge. Een uitspraak die wordt toegeschreven aan de Chinese filosoof Confucius. En daarna door velen is hergebruikt en geclaimd. Een prachtige gedachte, waar iedereen zijn eigen invulling aan geeft. En die waardevol is in de relatie met familie en vrienden. Maar ook in het werk, richting collega's en klanten. Voor mij gaat de quote ook over inleven, vernieuwen en waarmaken, de kernwaarden van Achmea.
 
Een beetje "zweverig" allemaal wellicht. Voor mij heeft de uitspraak echter ook concrete "down to earth" waarde in mijn dagelijkse werk. Wij volgen wereldwijd ruim 1000 ondernemingen. Uiteindelijk selecteren we daarvan de 200 meest aantrekkelijke voor de beleggingsportefeuilles van onze klanten. Van ieder van de 1000 ondernemingen die we volgen, zijn jaarverslagen en kwartaalcijfers beschikbaar. Er is iedere dag nieuws en opinie, en de boekwinkels staan vol over de toppers van vandaag (Apple) en de laatste floppers (Volkswagen na het recente emissieschandaal). Hoe organiseer je met een team van 11 personen die gigantische " informatie overload"? Welke informatie is echt relevant in de selectie van de 200 meest aantrekkelijke ondernemingen?
 
Onderstaande figuur geeft aan hoe we dit doen. Deze figuur is het resultaat van wetenschappelijk onderzoek over "winning decisions". Het is uitgevoerd door Russo en Schoemaker (2002), onderzoekers van besluitvormingsprocessen.
 
more_information_does_not_lead_to_more_accuracy.PNG
 
Conclusie van de heren is dat meer informatie niet tot betere besluiten leidt. Sterker nog; meer informatie leidt op een bepaald punt tot slechtere besluiten! De mens heeft echter de neiging om steeds meer informatie tot zich te nemen. Het vertrouwen dat je met meer informatie tot een beter besluit komt, neemt namelijk wel toe. Maar op een bepaald punt (in de figuur bij 20), is de meerwaarde van het tot je nemen van extra informatie negatief (!). En moet je dus stoppen met het tot je nemen van meer informatie. En een besluit nemen op basis van de informatie die je wel hebt. In ons geval; een aandeel kopen of verkopen.
 
Als beleggingsteam optimaliseren we continu de juiste hoeveelheid en type informatie die we tot ons nemen. Bij ieder besluit dat we nemen. Zodat we precies uitkomen bij punt 20 in de figuur. To know what you know and what you don't (need to) know, that's true knowledge.
 
De volgende keer zal ik schrijven hoe wij omgaan met het emissieschandaal van Volkswagen.

Opmerkingen

Er zijn geen opmerkingen bij dit bericht.

Opmerking toevoegen

Titel


Hoofdtekst *


Bijlagen

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code