TO KNOW WHAT YOU KNOW AND WHAT YOU DO NOT KNOW, THAT IS TRUE KNOWLEDGE

Marc Hutten [44]
Senior Investment Specialist

Sjoemelsoftware

Sjoemelsoftware is gekozen tot Onze Taal-woord van het jaar 2015. Sjoemelsoftware staat voor software die gebruikt wordt om testresultaten te beïnvloeden. Het Volkswagen-schandaal heeft de afgelopen twee maanden een gigantische impact en uitstraling gehad; een duidelijker bewijs dan het winnen van deze “prijs” kan ik me niet bedenken.

Wat betekent de hele affaire voor een belegger?

Op 18 september explodeerden de media toen aan het licht kwam dat Volkswagen uitstootgegevens manipuleerde van haar auto’s in de Verenigde Staten. De sjoemelsoftware heeft door wanneer het om een test gaat en zorgt er op dat moment voor dat de auto zo schoon mogelijk rijdt. In eerste instantie leek het erop dat het ongeveer een half miljoen dieselauto’s betrof die verkocht waren in de Verenigde Staten. In de dagen erna kwamen er na intern onderzoek echter meer gegevens rondom deze kwestie naar buiten. Daaruit bleek dat de manipulatie van emissies wereldwijd waarschijnlijk op 11 miljoen auto’s betrekking heeft. Op evenzoveel auto’s kan de onderneming in theorie een boete door de US Environmental Protection Agency worden opgelegd van in totaal meer dan $18 miljard. Als gevolg van het schandaal heeft de CEO Winterkorn zijn conclusies getrokken en is op 23 september afgetreden. In de eerste week van het aftreden van de CEO heeft Volkswagen ruim $25 miljard aan beurswaarde ingeleverd en ook in de weken erna heeft de beurskoers onder druk gestaan. Volkswagen sleurde in haar val veel van de concurrenten met zich mee. 

Een gigantisch schandaal waarbij Volkswagen zowel klanten, overheden als haar aandeelhouders heeft benadeeld. Het imago van het betrouwbare Duitse bedrijf kreeg een gigantische knauw. Er is grote onzekerheid of de consument het voorheen succesvolle bedrijf de komende jaren links zal laten liggen. Het is zeker dat, naast de boetes, ook de verschillende rechtszaken die nu tegen de onderneming worden opgestart miljarden zullen gaan kosten. De claims komen onder andere van consumenten die zich belazerd voelen en ook soms duizenden euro’s meer betaald hebben voor een “schone” auto. Ook overheden eisen nu schadevergoedingen, omdat de milieuvervuiling door het gesjoemel van Volkswagen erger is geworden. Deze week was in het nieuws dat Volkswagen belooft de Nederlandse   
overheid te compenseren voor de te veel betaalde milieusubsidies aan bezitters van auto's. Doordat veel auto's minder schoon waren dan ze leken zijn veel subsidies van de overheid ten onrechte uitgekeerd.
 
De Financial Times berichtte dat een aantal aandeelhouders zoals Nordea juridische stappen overweegt. Ik blijf dat als belegger overigens opmerkelijk vinden, omdat een eventuele boete die daaruit volgt uiteindelijk door diezelfde aandeelhouders moet worden betaald.
 
VW_matt_cartoon_3450195b.jpg
Gelukkig zijn onze klanten geen of zeer beperkt aandeelhouder in Volkswagen.
 
De onzekerheid rond de onderneming is zo groot dat het aandeel nu eigenlijk niet belegbaar is. Verschillende grote beleggers geven aan de beleggingen in Volkswagen te heroverwegen. Voor een deel spelen daarbij normatieve overwegingen (“met deze onderneming willen we niets meer te maken hebben”). Het aandeel is inmiddels uit verschillende duurzame indices verwijderd, zoals de Dow Jones Sustainability Index en de STOXX ESG Leaders-index. Daarnaast wordt de keuze beargumenteerd vanwege de visie op het toekomstig aandelenrendement; een faillissement wordt door een aantal partijen zeker niet uitgesloten.
 
Voor vermogensbeheerders of pensioenfondsen die nu geen aandeelhouder zijn in Volkswagen is de drempel om dat wel te worden erg groot; klanten danwel deelnemers van pensioenfondsen kijken met een kritische blik over de schouder mee.
 
Hoewel deze terughoudendheid volstrekt begrijpelijk is, kent de geschiedenis verschillende voorbeelden waarbij bedrijfsschandalen, cynisch maar waar, goede aankoopmomenten bleken voor een lange termijn belegger. Denk bijvoorbeeld aan het boekhoudschandaal bij Ahold in 2003; de onderneming en haar aandeel zijn uiteindelijk helemaal hersteld van deze crisis. Daarnaast de ramp in de golf van Mexico na de explosie van een olieplatform van British Petroleum; het aandeel BP heeft het ruim 5 jaar later beter gedaan dan zijn sectorgenoten. Ook de tabaksindustrie heeft jarenlang te maken gehad met rechtszaken, maar is door de jaren heen één van de best presterende sectoren geweest.
 
Of het verstandig was om aandelen Volkswagen te kopen of te verkopen, toen de onderneming met schaamrood op de kaken met hun sjoemelsoftware de prijs won van Onze Taal-woord van het jaar 2015, dat zal pas over een aantal jaren duidelijk zijn.

 

VW_schaamrood.jpg




Opmerkingen

Er zijn geen opmerkingen bij dit bericht.

Opmerking toevoegen

Titel


Hoofdtekst *


Bijlagen

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code