NIET GESCHOTEN, ALTIJD MIS!

Anke Horstman [29]
Manager webredactie

Zo onderhouden wij www.centraalbeheer.nl!

​1 domeinnaam, 1600 collega’s en meer dan 40.000 bezoekers per dag. Je snapt het: er zijn vele meningen over www.centraalbeheer.nl. En het liefst wil je iedereen (of een zo groot mogelijke groep) tevreden stellen. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Gemakkelijk is het niet
Nee. Want in een snel veranderende (internet)wereld is er nauwelijks tijd om even stil te staan en tot bezinning te komen. Om aan iedereen goedkeuring te vragen binnen het bedrijf. En om samen een plan van aanpak te maken voor de beste strategie. Het is maar goed ook dat niet íedereen zijn stempel hoeft te drukken op het eindconcept.

Wij werken multidisciplinair
Zelf werk ik aan de voorkant van de website. Of aan de achterkant, het is maar hoe je het zien wilt. Samen met een team van webredacteuren voer ik wijzigingen door op de website. Behapbare wijzigingetjes, zonder functionele impact. Soms wel enorm belangrijk, bijvoorbeeld om jou te laten weten dat ons Klantdomein eruit ligt.
 
Voor de meer ingrijpende wijzigingen wordt tijd gereserveerd bij de SCRUM teams. Denk bijvoorbeeld aan een berekeningstool die laat zien hoeveel geld je ontvangt, nadat je het 5 jaar op de RenteVast Rekening hebt gezet. Handig, functioneel, maar niet zomaar gemaakt. Alleen al het design: dat moet niet alleen functioneel, maar ook mooi zijn. En wie bouwt dat vervolgens dan? Precies. Daar zijn weer andere mensen voor. Zet ze allemaal in 1 team en je hebt een multidisciplinair team dat alles kan bouwen wat je maar te wensen hebt.
 
Vroeger... was niet alles beter
We werkten vroeger in speciale projectteams om deze ingewikkelde tools te bouwen. Waterval-technieken, misschien heb je er wel eens van gehoord. Iedere discipline wacht tot de vorige discipline helemaal klaar is. Bij oponthoud nogal lastig, want al snel lag je maanden (of jaren) achter op schema. En dat terwijl het internet (+ nieuwe techniek) niet stil blijft staan. De scope kon niet worden aangepast, want dat lag immers vast. Geen baanbrekende tools als eindproduct, maar meer iets als verouderde software werd opgeleverd.
 
SCRUM it is!
Gelukkig blijven wij ook niet stil staan. Een andere manier van werken werd aangeleerd. Inmiddels werken 5 multidisciplinaire teams van onze afdeling volgens het SCRUM framework. Een manier waarbij niet in maanden of jaren wordt gedacht, maar waar om de 3 weken nieuwe tools worden opgeleverd. Of delen van tools. Want dat kan natuurlijk ook. Zo houdt je het behapbaar en kun je op korte termijn ingrijpen of verwachtingen bijstellen bij eventuele problemen.
 
Op 9 en 10 november was de officiële aftrap van onze nieuwe SCRUM teams. Een moment om ook de andere Centraal Beheer collega’s kennis te laten maken met onze nieuwe werkwijze. Kennis moet je delen. En bovendien is het prettig voor alle ‘opdrachtgevers’ om te weten wat ze van ons kunnen verwachten.
 
De komende maanden gaan we hard aan de slag om de nieuwe look and feel op de website los te laten. Heb je de pagina’s van de Autoverzekering bijvoorbeeld al gezien? Die hebben recentelijk een prachtige metamorfose ondergaan.

Opmerkingen

lekker bezig

Grappig Anke, we doen toch wel een beetje hetzelfde (maar niet helemaal). En hier niet echt Scrum maar meestal wel Agile. Dus korte lijnen tussen back end, front end, design en content. Dat werkt echt super. Dus.. lekker bezig daar!

Deborah
 op 2-12-2015 14:35

Opmerking toevoegen

Titel


Hoofdtekst *


Bijlagen

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code