BE YOURSELF. EVERYONE ELSE IS TAKEN

David de Wilde [29]
Management Trainee

Waar komen goede ideeën vandaan?

einstein.jpg

Vandaag de dag wil elk bedrijf meer creativiteit hebben om zichzelf te blijven innoveren. Overal om ons heen schieten start-ups met geniale ideeën uit de grond.  Aan de andere kant zien we logge grote concerns omvallen door gebrek aan vernieuwing. Stilstand is achteruitgang, nu meer dan ooit. Bij mij kwam de vraag op waar deze innovaties en ideeën vandaan komen. Een quote uit de vorige eeuw van Albert Einstein hielp me hiermee op weg: ’You cannot solve a problem with the same thinking that created it’.

Een idee kan er lang over doen om zich te ontwikkelen tot een bruikbare en succesvolle visie. Neem de oprichter van het internet, die liep 10 jaar lang te broeden op zijn idee totdat zijn visie af was. Wat begon als een klein project om zijn eigen data te organiseren groeide door samensmeltingen met andere projecten uit tot het ontstaan van het wereldwijde web. Ideeën hebben dus klaarblijkelijk tijd en ingevingen van andere personen nodig.
Wat begint als een halve ingeving kan door botsingen met andere ingevingen leiden tot een ware doorbraak. Zo waren vroeger de koffiehuizen en salons broedplekken van creativiteit. Door de enorme groei van connectiviteit (via internet, social media en smartphones) hebben we tegenwoordig veel meer mogelijkheden om onze ideeën en ingevingen met elkaar te delen. De kans is veel groter dat je de persoon vindt die het missende puzzelstukje van je idee heeft, waardoor de wereld in een waanzinnig tempo aan het veranderen is.
Ik zie Achmea hier ook goed op inspelen. Kijk maar naar Lab55, wat te vinden is in het kantoor van Centraal Beheer in Apeldoorn. Dit is een inspirerende plek waar starters en ondernemers samen komen om te ontmoeten, kennis te delen en te innoveren. Een ander mooi voorbeeld is de ‘Zilveren Kruis Community’, een online dorpsplein waar klanten, niet-klanten, patiënten en zorgexperts elkaar kunnen ontmoeten. Op deze manier co-creëren we inzichten die tot succesvolle doorbraken kunnen leiden.
Ook tijdens mijn traineeship ben ik in aanraking gekomen met co-creatie. Zo heb ik in Athene samen met de klant een MKB propositie ontwikkeld. Uiteindelijk weet de klant zelf het best wat die wil, daarom betrokken we de eindgebruiker in onze processen via online communities en door het gesprek aan te gaan op kantoor. Een uitstekende manier om  je ideeën te testen en tot verfrissende invalshoeken te komen. Daarnaast raken deze klanten ook nog eens betrokken bij je organisatie. Klik hier voor een kort filmpje hoe dit in zijn werk is gegaan.
In mijn huidige opdracht ben ik bezig met het bouwen van een internationale reisverzekering. We gaan een reisproduct op de markt zetten die je via je mobieltje kan activeren en waarmee je door GPS herkenning de juiste hulp en service kan krijgen. Altijd en overal gerichte hulp aanbieden op het moment dat jij het nodig hebt met een druk op de knop, hoe innovatief en relevant voor de klant wil je zijn? Ik kijk er daarom ook naar uit om dit idee de komende maanden tot een vernieuwende en bruikbare doorbraak te laten groeien!
lab  55.jpg

Opmerkingen

Er zijn geen opmerkingen bij dit bericht.

Opmerking toevoegen

Titel


Hoofdtekst *


Bijlagen

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code