WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN

Esther Verstraaten [44]
HR specialist

Achmea en de Participatiewet - De praktijk


De afgelopen keren heb ik blogs geschreven over de Participatiewet en waar ik in mijn functie als landelijk Coördinator Banenafspraak tegenaan loop.
Deze keer wil ik graag een blog van één van de medewerkers bij Zilveren Kruis delen. Daar is sinds een aantal jaren een team aan het werk dat bestaat uit medewerkers met een gehoorbeperking die opgeleid zijn tot Medewerker Klantcontact e-mail en chat. Lees het blog en ervaar hoe het is om te werken in dit team.

Wij hebben nu plaats voor nieuwe medewerkers bij Zilveren Kruis in Leiden
Ben je geinspireerd door onderstaand verhaal en heb je zelf een arbeidsbeperking of ken je iemand met een beperking? Wij zoeken nu nieuwe medewerkers! Wij zoeken breed binnen de doelgroep, dus iedereen met een arbeidsbeperking is welkom.
 
Binnenkort gaan we voor een ander project werven in Tilburg. Houd deze site in de gaten voor meer informatie.
 
Veel leesplezier!
 
Foto.jpg
 
We horen slecht en we luisteren graag 
Vorig jaar rond deze tijd zaten we midden in de sollicitatieprocedure. Spannend! Het lukte, we mochten beginnen. Eerst druk met de opleiding, daarna de zomerperiode, het WFT examen en het eindejaarswerk. Nu is een goed moment om ons voor te stellen.

Mensen met een gehoorbeperking op klantcontact, hoe kom je op ‘t idee?
Doven en slechthorenden zijn gewend om schriftelijk te communiceren. We komen soms wat moeilijker aan een geschikte baan op ons eigen niveau. Achmea zoekt goede mensen voor de afdeling Klantcontact en wil voldoen aan doelstellingen om mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te helpen. Een win-win situatie dus.

Wij zijn het Toetsenbordteam, ook wel het doven- en slechthorendenteam, van Zilveren Kruis
Het team doet klantcontact via e-mail en WhatsApp. We zijn allemaal slechthorend of doof. Bellen kunnen we niet of doen we liever zo min mogelijk. Onderling communiceren we veel via WhatsApp en via de chat. We zijn blij dat we ook met de Backoffice en andere afdelingen via chat kunnen communiceren.
 
De meeste van ons dragen 1 of 2 hoorapparaten
De techniek van deze apparaten gaat flink vooruit, maar helaas krijgen we er niet een goed gehoor mee terug. De nieuwste apparaten proberen om de relevante geluiden te selecteren, spraak of geluid uit de richting waarin je kijkt, net als een goedwerkend oor. Helaas lukt dat nog niet zo goed. En nog een nadeel: de batterijtjes zijn altijd leeg op een moment dat het niet uitkomt.
 
Eén teamlid heeft een CI, een cochleair implantaat
Het CI geeft het geluid via een ontvangertje in haar hoofd rechtstreeks door aan haar gehoorzenuw. Hierdoor is ze niet doof maar slechthorend. Bij de allereerste aansluiting na de operatie klinkt een mensenstem als 'Donald Duck op heliumgas'. Gelukkig leren je hersenen heel snel de signalen te herkennen.
 
Targets gelden ook voor ons
We gaan volledig mee in de doelstellingen van onze afdeling. Uiteraard staat ook bij ons de klant centraal. Kan een klant beter even gebeld worden? Dan zorgen we ervoor dat een collega namens ons de telefoon oppakt. We hebben een volwaardige baan met een volwaardig salaris en we hebben een hekel aan betutteling.
 
Bij onze dag starts is een schrijftolk aanwezig
Een schrijftolk typt met een speciaal toetsenbord razendsnel wat iedereen zegt en dat komt groot leesbaar op het scherm. Hierdoor kunnen we rustig meelezen en hoeven we niets te missen. Een ideale oplossing, vergelijkbaar met een tolk-vertaler.
 
Viervoeter Gucci hoort ook bij ons team
Zij is de signaalhond van Suzanne. Met haar voorpootjes tikt Gucci collega Suzanne aan als haar mobiel afgaat. Ook als Gucci haar kop naar een geluid draait is dat een signaal. Zo helpt ze Suzanne om niets te missen.
 
 
Hartelijke groet,
Jessica
Gwen
Melanie
Sandra
Suzanne en Gucci
Martin (teamleider)

Opmerkingen

Wat een mooie mogelijkheid

Goedemiddag mevrouw Verstraaten,
Wat een mooi initiatief en mogelijkheid. Ik ben zelf slechthorend en al heel lang op zoek naar een administratieve baan. Vanwege mijn slechthorendheid en de moeilijkheid met bellen is het nog niet gelukt om een baan te vinden. Toen las ik net over dit team. Wat gaaf! Ik ga zeker solliciteren! Met vriendelijke groet, Linda Guijt
 op 22-3-2017 15:19

Re: Achmea en de Participatiewet - De praktijk

Wat gaaf jullie hier (via LinkedIn) weer te zien. Ik hoop van harte dat het goed met iedereen gaat. Veel succes met het vinden van nieuwe collega's.

Alle goeds!!

Hartelijke groet,
Betty de Haan (BVO)
 op 24-3-2017 22:01

Opmerking toevoegen

Titel


Hoofdtekst *


Bijlagen

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code