[0]

De goede nieuwe tijd

​“Achmea bundelt zorgactiviteiten in één divisie”, aldus de titel van ons persbericht van 27 mei 2011. De meeste klanten zullen hier niet veel van meegekregen hebben, want voor hen verandert er niets. Onze merken blijven immers gewoon voortbestaan. Voor ons, medewerkers, is het een ander verhaal. 

Intensitijd
De afgelopen maanden is er achter de schermen hard gewerkt aan de integratie van de divisie Zorg en de divisie Agis Zorgverzekeringen. En het kan gemakkelijk nog anderhalf jaar duren vooraleer de nieuwe Divisie Zorg & Gezondheid volledig één is. Een integratie is dan ook geen ‘koud kunstje’. Gelukkig ziet Achmea het zo ook niet, want het is bovenal mensenwerk en mag dus allesbehalve 'koud' genoemd worden.

Nervositijd 
Toch is en blijft een integratie een ‘proces’, een geleidelijke verandering. En of je het nu wilt of niet, veranderen brengt altijd onzekerheid met zich mee. Sommigen ervaren dit als een gezonde spanning, anderen als een naar gevoel. Feit blijft dat de gevolgen van de integratie een grote impact op (het leven van) mensen kunnen hebben. Afdelingen worden samengevoegd, opgeheven en/of (gedeeltelijk) verplaatst naar een andere locatie. Functies worden gewijzigd of komen te vervallen. Daar staat gelukkig wel tegenover dat er ook veel nieuwe (carrière)kansen gecreëerd worden. Bovendien is het geruststellend dat we als medewerkers bij Achmea kunnen rekenen op een goed sociaal plan met stevige extra garanties tot begin 2013.

Integritijd
Waar ik trots op ben, is dat deze integratie geheel op én vanuit eigen kracht tot stand komt. Het vraagt lef om te vertrouwen op de kracht van eigen medewerkers en het niet uit handen te geven aan (vaak dure) externe consultants. Ik geloof ook dat je door krachten letterlijk te bundelen (pas) écht tot een combinatie van ‘het beste van twee werelden’ kunt komen. 

Actualitijd
Het bundelen van de krachten van twee divisies binnen één nieuwe divisie doen we natuurlijk niet zomaar. Zorgland staat onder druk door de steeds verder stijgende zorgkosten. Het is onze rol en ambitie om de zorg betaalbaar te houden op lange termijn en (dit mede door) samen met onze zorgverleners en klanten de kwaliteit van de zorg verder te verbeteren. Daarop concentreren we ons, daarom concentreren we ons. 

Identitijd
Om deze rol en ambitie waar te maken, is het belangrijk dat we als nieuwe divisie zorgen voor een gezamenlijke (gewenste) identiteit waarop we kunnen bouwen en vertrouwen. Het voorwerk daarvoor is gedaan door de directieleden (van beide divisies). Het resultaat daarvan is een ‘concept’ identiteit van de Divisie Zorg & Gezondheid. Een concept identiteit die vervolgens onderwerp van gesprek én discussie vormt in verschillende identiteitssessies met leidinggevenden en medewerkers. 

Wil je meer weten over hoe Achmea dit identiteitstraject aanpakt? Of ben je benieuwd naar hoe wij als medewerkers onze bijdrage kunnen geven aan onze identiteit? In mijn volgende post vertel ik hier graag meer over. 

Voor nu: fijne zomertijd!

Opmerkingen

Er zijn geen opmerkingen bij dit bericht.

Opmerking toevoegen

Titel


Hoofdtekst *


Bijlagen

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code