ELKE REIS BEGINT BIJ DE EERSTE STAP

Marloes van der Meulen [43]
Adviseur Acceptatie en Beheer

SENS

Onlangs kreeg ik dit voorwerp, het is tenslotte “not-a-book”!  Het lag al sinds mijn verjaardag in de kast en gisteravond heb ik het in mijn koffer gestopt. Nu lig ik op mijn bed in mijn hotel en bedenk dat dit boek eigenlijk goed past bij wat ik vandaag gedaan heb! Een gegeven moment om even stil te staan en de normale dingen van een andere kant te bekijken. Ik besluit dat ik start bij de opdracht op bladzijde 124:

boek.jpgbladzij.jpg
Mijn dag begon vroeg, zo rond een uur of vijf. Rond half zeven ontmoette ik mijn collega’s op het station van Leeuwarden en treinden we naar Apeldoorn. Vandaag begon de eerste lesdag van de SENS opleiding!
 
Wat is SENS?
 

LEAN is binnen Achmea omgedoopt tot SENS (Samen Effectief Naar Succes). SENS is een manier van denken en doen waarmee Achmea producten, processen/systemen en competenties permanent verbetert. Op deze manier wil Achmea voor de klanten een maximale klantwaarde bereiken en daarmee de meest vertrouwde verzekeraar worden.

SENS is gebaseerd op de LEAN-methode van Toyota.
Maar Achmea heeft deze methode verder ontwikkeld tot een verbeteraanpak die optimaal is afgestemd op de context (identiteit/cultuur) binnen Achmea. Met de SENS-aanpak besteedt Achmea niet alleen aandacht aan het verbeteren van de inrichting van processen. Er wordt ook nadrukkelijk gewerkt aan het verbeteren van de operationele aansturing van processen en aan het ontwikkelen van de meest effectieve houding en gedrag van alle betrokkenen. Kortom een aanpak waarin zowel de harde kant (structuur) als de zachte kant (cultuur) van een veranderingsproces glashelder wordt belicht.*

Vorig jaar zijn we als afdeling gestart met het werken volgens de SENS methode. Dat was geen makkelijke periode. Zeker niet alleen voor mij. En misschien duurde het wel tot vandaag voordat van alles op zijn plek viel. We wisselden ervaringen uit en leerden wanneer een verandering het meeste succes heeft. De opleiding bestaat uit drie lesdagen en eind oktober volgt er een examen.  Ook gaan we een bedrijf bezoeken wat al meerdere jaren succesvol op deze manier werkt.

Na afloop bracht een collega mij bij het kleine-hotel-met-zes-kamers. Ik werd hartelijk ontvangen, de oude dame kende me nog van de vorige keer. Thuiskomen in de stad :-). Na het eten heb ik mijn werkmail gelezen en stukken voor de afspraken van morgen doorgenomen.

Verstopt tussen de jurk van morgen vond ik dit briefje:
 
 jort.jpg

 
en dat maakte de dag helemaal af!
 
 
 
*Tekst overgenomen uit de folder van de SENS experience

 

Opmerkingen

onleesbaar

Er is wat mis met de website, je verhaal is onleesbaar...
 op 22-9-2011 21:39

Een vervolg?

Marloes,

We zijn nu driekwart jaar verder. Hoe gaat het nu met de toepassing van SENS? Ben wel benieuwd naar de ontwikkelingen.

Groet,

Tim Ruijters
 op 23-6-2012 14:09

Hoi Tim

Dank voor je reactie! We zijn inderdaad al weer driekwart jaar verder. We hebben inmiddels verbeteringen doorgevoerd, kaizens opgestart en afgerond. Een HBO studente heeft in haar afstudeerscriptie een Kaizen* voor de afdeling uitgewerkt en daar hebben we veel aan gehad. Ook een dagelijkse "dagstart" met behulp van een "dagstart-bord" is al heel gewoon geworden. De opleiding is op onze afdeling bijna door iedereen met succes gevolgd. Ik zal er binnenkort een blog over schrijven!

hartelijke groet,
Marloes

 *Kaizen: zie ook nl.wikipedia.org/wiki/Kaizen
 op 1-7-2012 21:17

Opmerking toevoegen

Titel


Hoofdtekst *


Bijlagen

CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code