Martijn Feenstra Kuiper (productmanager Agro) en Reinier Buskens (Machine Learning Engineer) presenteerden tijdens de meet-up de innovatie Sky. Het resultaat van een mooie samenwerking tussen Achmea Agro (Martijn) en Achmea IT (Reinier). Martijn: “We lieten zien hoe Sky tuinders helpt bij schade. Met luchtfoto`s en machine learning brengen we die schade snel in kaart. Allemaal met als doel dat zo’n bedrijf weer snel operationeel is.” Hoe mooi en effectief die innovatie ook is, Achmea wil meer. Reinier: “Dagelijks onze klanten optimaal van dienst zijn. Dát is ons streven. Vandaar ook die prijsvraag. Met de logische vraag hoe we als verzekeraar dagelijks relevant kunnen worden voor onze agrarische klanten.” Martijn vult nog aan: “En het was gewoon mooi om iets waar je samen twee jaar samen aan hebt gewerkt met de buitenwereld te delen. Uitleg geven over het hoe en waarom. En meteen ook een blik in de keuken van Achmea geven. We doen immers innovatieve dingen en zijn een aantrekkelijke werkgever voor bijvoorbeeld data scientists.”
“Het was een ontzettend leuke en goed bezochte meet-up. Tijdens onze talk waren er rond de 150 bezoekers. En volop interactie. Helemaal bij de prijsvraag in onze digitale stand. Er werd veel gechat.” Inderdaad, die prijsvraag. Uitzetten is één ding, maar je wilt ook respons. Liefst waardevolle. En die kwam er. Martijn: “Dat kun je wel zeggen. Van mooie losse ideeën tot gedetailleerde strategische plannen. Voor ons sprong de inzending van Manoah Somers er echt uit. Sloot perfect aan bij ons verhaal tijdens de meet-up. We schetsten daarin dat ondernemers vaak niet bezig zijn met verzekeren. Het accent ligt op ondernemen. Logisch, want bij die verzekeringen heb je vaak maar een paar contactmomenten. Je polis, je factuur en als je pech hebt je schade. Vaak niet al te fijne contactmomenten. Wat wij willen, is juist meer contactmomenten. Daar is ie weer: dagelijks relevant zijn voor onze klant. Data zien wij daarbij als dé sleutel. Maar wat kunnen we met die data? Welke ideeën zijn er? Natuurlijk hebben we zelf een aardig beeld en ook ideeën. Maar dat willen we graag uitdiepen. Vandaar die prijsvraag. En de terechte winst voor Manoah.”
Manoah heeft zijn idee gedetailleerd en breed uitgewerkt. Van doel tot advies. Reinier: “Erg knap, want hij is student en werkt dus niet voor een verzekeraar of in de verzekeringswereld. Hij begreep heel goed dat die dagelijkse relevantie voor ons zo belangrijk is. Dat we meer willen dan slimme ideeën rond schade alleen. Hij denkt aan real-time notificaties en prognoses. Bijvoorbeeld op het gebied van weer, inbraak, autoschades. Tools dus voor klanten om schade te voorkomen. Als maatwerk, met altijd de vinger aan de pols. Ja, dat past heel erg bij de richting die we als Achmea opgaan. We hebben al veel losse diensten, zoals een inbraakbarometer. Wellicht stoppen we al die losse diensten in één portaal. Als een soort bedrijfsrisicometer. Een mooie onderzoeksvraag.”
Misschien wel een onderzoeksvraag voor Manoah. Hij studeert ICT en Artificial Intelligence aan het Fontys in Eindhoven en zoekt nog een stageopdracht voor zijn derde studiejaar. Manoah: “Mijn inzending? Uitgangspunt was een win-win situatie voor zowel de klant als Achmea. Voor de klant lage kosten en een laag risico. Voor Achmea voorkomen en beperken van schade én, heel belangrijk, relevant zijn voor de klant. Liefst dagelijks. Mijn idee is dat je beide partijen helpt met advies op basis van slimme prognoses. Prognoses die ook nog eens klant specifiek zijn. Die prognoses maak je dan met artificial intelligence en machine learning. Realtime. Zodat je als ondernemer op tijd kunt anticiperen.”
De prijsvraag winnen. Hoe leuk is dat? “Hartstikke leuk natuurlijk”, zegt Manoah. “Ik was nogal verrast toen ik hoorde dat ik de drone gewonnen heb. Een mooie prijs, maar nog liever zou ik in mijn derde studiejaar stagelopen bij Achmea. Ik heb gemerkt dat wat Achmea doet, mooi past bij mijn studie en interesses. Wat mij betreft is er zeker een goede match. Wie weet, zit die stage erin 😊.” Of dat lukt, is natuurlijk nog even afwachten. Martijn: “Achmea is op zoek is naar young professionals als Manoah en heeft jaarlijks honderden stageopdrachten. We gaan zeker met Manoah in gesprek en opzoek naar een passende opdracht.”
Om sneller inzicht te krijgen in schade na een grote storm of fikse hagelbui zet Achmea machine learning in. Met de IT-oplossing ‘Skye’ worden luchtfoto’s van schade aan tuinbouwkassen beoordeeld met een TensorFlow-model. Tijdens de Tweakers Digital Meet-up AI vertelden collega's Martijn en Reinier hoe AI (beeldherkenning) ons gaat helpen om straks meer klanten in het buitenland op afstand te bedienen.
Natuurlijk zorgen wij goed voor jouw gegevens. In ons privacy statement lees je welke rechten je hebt. In ons cookie statement lees je welke cookies en vergelijkbare technieken wij gebruiken. Onze cookies worden gebruikt om een goede werking en beveiliging van de site te garanderen (functioneel), onze website te verbeteren (analytisch) en het aanbieden van informatie op maat (marketing). Als je op "accepteer alle cookies" klikt, dan gebruiken wij functionele cookies en cookies voor analyse-, feedback-, advertentie-, affiliate-, en personalisatie doeleinden. Hiervoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ga je niet akkoord? Verander dan de instellingen.