Bevlogen professionals. Achmea heeft ze in alle soorten en maten. Met 13.500 medewerkers kan dat ook niet anders. Annemieke Doornkamp (Learning & Development Consultant bij de Achmea Academy) is zo’n professional. Samen met haar team helpt zij collega’s bij de digitaliseringsslag. Hoe? Door middel van Grow Your Mind; het ontwikkelprogramma voor digitaliserende en robotiserende teams. In haar blog vertelt Annemieke passievol over haar vak én hoe Achmea talent binnen wil houden in deze tijd van digitalisering.
“De vierde industriële revolutie is in volle gang. De wereld verandert. En Achmea verandert mee. Maar hoe zit het met medewerkers? Vooral collega’s met veel ervaringsjaren en scholingsachterstand. Veranderen die ook mee? Je hoort vaak, zeker ook in de media, dat zij moeilijk of niet mee kunnen in die ontwikkeling. Als mens én als professional vind ik daar iets van: onzin! Deze geluiden zijn vaak slechts meningen. Feitelijke onderzoeken leveren geen overtuigend bewijs. En veel belangrijker: ik zie een andere werkelijkheid. Hier werken collega’s van 58 jaar die enorm digitaal vaardig zijn. Ook andersom komt voor en alles er tussen in. Wat ik ook zie, niet alleen bij Achmea: oudere mensen maken in trainingen vaak een grotere digitale sprong vooruit. En zeker niet omdat hun startniveau lager is.
Technologie maakt ons leven én werken makkelijker…
Technologieën ontwikkelen zich snel. Netwerken, platforms, apparaten en systemen zijn niet meer weg te denken uit onze wereld. Dat maakt leven én werken makkelijker. Op je Rabobank app meteen even je verzekeringsgegevens van Interpolis checken. Of eenvoudig op ons portaal je gegevens aanpassen van een financieel product. 20 jaar geleden was dit ondenkbaar. Nu kan het allemaal en ook nog eens eenvoudig.
… of toch niet?
Gemak voor de klant. Dat zeker. Maar hoe zit dat met het werk in onze organisatie? Is dat ook makkelijker? Dat niet! Nog niet zo lang geleden stelde 80% van onze klanten relatief eenvoudige vragen. Zoals wat wordt mijn premie? of kan ik een schade melden? Nog even en nog maar 20% van onze klanten stelt dergelijke vragen. De klant kan door de digitale ontwikkelingen immers steeds meer zelf. De overige vragen zijn dus complexer. Vaak ook emotioneler omdat ze gaan over belangrijke life events. De 20% van vroeger is de 80% van morgen. Dus hoezo makkelijker?
Grow Your Mind!
Dit nieuwe werken vraagt andere kennis en vaardigheden. Van collega’s en teams die ermee te maken hebben. Sinds begin 2020 ondersteunt Achmea teams bij dat proces. Dat doen we met het Grow Your Mind-programma (zie kader). Op dit moment doen zo’n 250 collega’s mee. Velen van hen hebben al een mooie ontwikkeling doorgemaakt. Door het programma én door de leerervaring in het werk. Grow Your Mind is een vliegwiel voor leren in het werk. Deze week sprak ik collega’s die hielpen bij de opzet van het programma. Ik was verrast door hun groei. Vol energie en vasthoudend stellen zij zich open voor digitale veranderingen en leren. Met resultaat. Daar heb ik zoveel respect voor!
Alle medewerkers zijn belangrijk
Digital natives en digital immigrants. Je hoort het vaak, als een soort tegenstelling. Ik geloof meer in ‘anders’. In diversiteit en van elkaar leren. Wij leren dus graag van de frisse blik van nieuwe talentvolle collega’s. Tegelijkertijd waarderen we de jarenlange ervaring van collega’s die al langer aan boord zijn.
Daarom investeren we in alle collega’s. Juist die combinatie van ervaring en de frisse blik levert mooie resultaten op. Daar profiteren onze klanten van! Natuurlijk moeten we soms ook collega’s laten gaan. Maar dan willen we wel dat ze beter weggaan dan ze kwamen. Met een rugzak vol kennis en ervaring naar een andere mooie plek. En daar ben ik ontzettend trots op!”
Het Grow Your Mind-programma bestaat uit 5 fases.
Natuurlijk zorgen wij goed voor jouw gegevens. In ons privacy statement lees je welke rechten je hebt. In ons cookie statement lees je welke cookies en vergelijkbare technieken wij gebruiken. Onze cookies worden gebruikt om een goede werking en beveiliging van de site te garanderen (functioneel), onze website te verbeteren (analytisch) en het aanbieden van informatie op maat (marketing). Als je op "accepteer alle cookies" klikt, dan gebruiken wij functionele cookies en cookies voor analyse-, feedback-, advertentie-, affiliate-, en personalisatie doeleinden. Hiervoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ga je niet akkoord? Verander dan de instellingen.