Bastiaan Frerix (25) is pricing analist bij Achmea. Niet verrassend dat hij data gedreven is. Lekker meegenomen dat zijn werkgever dat ook is. En daar nóg sterker in wil worden. In zijn blog lees je hoe Bastiaan met Achmea die weg inslaat en via een community data professionals binnen Achmea verbindt. “Met supertoffe en leerzame activiteiten.”
“Kijk, Achmea is een groot bedrijf. Met meerdere divisies, merken en locaties. Logisch dat je daardoor soms wat op een eigen eilandje werkt en niet weet wat een collega doet. Dat geldt natuurlijk ook voor al die data professionals binnen Achmea. Je laat dan dus kansen liggen, omdat ieder voor zich hetzelfde wiel uitvindt. Want vergeet niet dat al die merken en divisies hetzelfde voor ogen hebben: een gezonde, veilige en toekomstbestendige samenleving voor onze klanten. In zo’n mooi groot bedrijf kun je uitstekend van elkaar leren. Die kans moet je pakken! Want samen bereik je meer dan alleen.
TADA als onderdeel van schaalbare analytics
Achmea heeft samenwerken omarmt en wil graag meer impact realiseren en steeds effectiever zijn met de ongeveer 300 data professionals die momenteel werken binnen Achmea. Steeds meer toegevoegde waarde uit analisten halen, dát is de inzet. Dat doen we onder de vlag ‘schaalbare analytics’. Hoe? Dat leg ik even uit. Eerst hebben we vastgesteld wat de knelpunten zijn die data analisten belemmeren in hun werk. Die knelpunten, zoals die eigen eilandjes en het opnieuw uitvinden van het wiel, pakken we aan. Vaak zie je: hoe groter een organisatie hoe trager je verandert van werkwijze. Dat is hier nu dus anders. Bij knelpunten starten we meteen concrete acties. Die ruimte krijg je ook echt. Als data professional kun je hier dan ook prima je werk doen. Supervet om mee te maken en best wel uniek voor zo’n groot bedrijf. Eén van de sporen in ‘schaalbare analytics’ is The Achmea Data Association (TADA), waarvan ik één van de oprichters ben. In eerste instantie willen we via TADA elkaar beter leren kennen. Wie werkt waar met welke kennis in ons bedrijf? Iedereen die binnen Achmea met data werkt, is welkom in de community. Data consultants, data engineers, data scientists, risicomanagement, pricing analisten, het maakt allemaal niet uit. Je moet het vooral leuk vinden kennis te delen en van elkaar te leren. Dus nul verplichting, je doet mee op eigen initiatief. In onze eigen online omgeving op Sharepoint en onze kanalen op Teams.
Elkaar ontmoeten en kennis delen
Ons streven is dat in elk team dat met data werkt een ambassadeur van TADA actief is. Zo komt iedereen in aanraking met de community. Of je nou lang of pas net in dienst bent. De ambassadeurs organiseren ruwweg maandelijks een activiteit voor leden van de TADA community. Dat zijn fysieke ontmoetingen. Normaal gesproken, maar ja… corona. Dus nu helaas alleen online. Zoals in webinars over interessante dataonderwerpen. Onlangs presenteerde een collega van Interpolis een case over hun succesvolle Inbraak Barometer. Erg leerzaam. Je merkt dan ook dat collega’s daarna elkaar opzoeken om te sparren over het onderwerp. Zo leren we van elkaar. Gaaf om te zien! En dat maakt die community zo waardevol. Neem die casus over de Inbraak Barometer. Die werd gepresenteerd door iemand van Interpolis. Via de community kwam hij met de Achmea-merken Centraal Beheer en Zilveren Kruis in contact. Samen gingen ze vervolgens sparren om die barometer nog beter te maken.
Geweldig om te doen en goed voor je netwerk
Gewoon leuk. Dat moeten de TADA-activiteiten óók zijn. Is zelfs ons uitgangspunt. Kan ook niet anders als je iedereen met elkaar kennis wilt laten maken. Alleen dan worden je activiteiten goed bezocht, toch? En leuk is het. Zo hebben we een keer zelfrijdende auto’s geprogrammeerd. In teams bouwden we met data een slim model zodat de auto een parcours ging rijden. In maart deden we een Cluedo-challenge. Voert wat ver om uit te leggen, maar geloof me, het was geweldig om te doen en goed voor je netwerk. En niet onbelangrijk… een borrel na afloop. Je hebt zo een supertoffe dag en ook nog eens veel geleerd J.
TADA staat nu nog redelijk in de kinderschoenen, maar we groeien sterk. Onze bekendheid neemt snel toe. Ik verwacht dat over een paar jaar het gros van alle analisten werkzaam bij Achmea lid is. Ideaalbeeld is dat de ambassadeurs dan niet eens meer nodig zijn. Dat de leden zelf TADA maken en dragen. Zelf hun activiteiten organiseren. Ik heb alle vertrouwen dat dat lukt.”
Bastiaan over zijn functie: “De optimale premie voor particuliere schadeverzekeringen van Centraal Beheer, FBTO en Interpolis: dat is waar ik bij team Pricing & Analyse dagelijks aan werk. Samen met zo’n 15 andere collega’s. We streven er elke dag naar om in onze prijsstrategie de slimste verzekeraar van Nederland te zijn. Hoe we dat fiksen? Door enorm veel data, state-of-the-art technieken (AI, Machine Learning) te gebruiken. En door voortdurend te kijken hoe we sneller nieuwe premies live kunnen zetten. Elke dag die optimale premie is cruciaal. Dat geldt voor onze klanten én voor Achmea.”
Natuurlijk zorgen wij goed voor jouw gegevens. In ons privacy statement lees je welke rechten je hebt. In ons cookie statement lees je welke cookies en vergelijkbare technieken wij gebruiken. Onze cookies worden gebruikt om een goede werking en beveiliging van de site te garanderen (functioneel), onze website te verbeteren (analytisch) en het aanbieden van informatie op maat (marketing). Als je op "accepteer alle cookies" klikt, dan gebruiken wij functionele cookies en cookies voor analyse-, feedback-, advertentie-, affiliate-, en personalisatie doeleinden. Hiervoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ga je niet akkoord? Verander dan de instellingen.