Binnen Achmea houden we ons bezig met de vraagstukken van de toekomst; Is die zelfrijdende auto straks ook zelf aansprakelijk, zit oma te wachten op een mantelzorg robot en heb je straks ook een papadag om je vader te verzorgen? Maar hoe zien die vraagstukken er in de praktijk uit? Johan Ringeling (Innovatiemanager bij Interpolis) vertelt hoe Achmea als verzekeraar met innovaties inspeelt op onderwerpen als verkeersveiligheid, snel afgeleide weggebruikers en een veranderend klimaat.
Huizen die stroom en voedsel produceren en beplanting op alle platte daken: voor Johan Ringeling, innovatiemanager, zijn het meer dan spannende vooruitzichten. De toekomst is zijn werk. “Ik heb de mooiste baan van Nederland.”
Hoe ga je als verzekeraar om met onderwerpen als verkeersveiligheid en een veranderend klimaat? Als innovatiemanager bij Interpolis (onderdeel van Achmea) is het Ringelings taak om slimme oplossingen te bedenken en te testen die schade en ongemak voor klanten zoveel mogelijk voorkomen.
“Door je mobiel in te zetten als sensor kun je straks detecteren of je genoeg afstand houdt”
Waar moeten we aan denken als we het over slimme oplossingen hebben?
“We kijken bijvoorbeeld hoe we kopstaartbotsingen kunnen voorkomen. In Nederland rijden we heel dicht op elkaar. Door je mobiel in te zetten als een slimme sensor kun je straks detecteren of je genoeg afstand houdt. Interpolis heeft een stevige ambitie, we willen het aantal verkeersongevallen in 2020 met een kwart reduceren en vanuit die ambitie zijn we onder andere gestart met AutoModus, WegWijs VR en #ikrijvoornl. De app AutoModus stimuleert veilig gebruik van de smartphone zodat automobilisten zonder afleiding veilig thuis komen. Ook hebben we ThuisWacht ontwikkeld, dat is een slimme camera met bewegingssensoren zodat je altijd en overal je huis in de gaten kunt houden.”
Waarom is het voor Interpolis belangrijk om met deze onderwerpen bezig te zijn?
“We doen de dingen die goed zijn voor de maatschappij, goed voor de klant en goed voor Interpolis. Schadevrij blijven bespaart onze klanten een hoop sores en overlast. Als we kunnen voorkomen dat schade ontstaat, hoeven we met z’n allen ook veel minder in de verzekeringspot te doen, waardoor de premies omlaag kunnen. Dat is dan ook de reden dat veel van onze slimme oplossingen hierop gericht zijn.”
“Een plat dak met begroeiing gaat twee keer zo lang mee”
Is het belang van preventie de afgelopen jaren groter geworden?
“Het belang van het voorkomen van schade is er altijd al geweest. We willen de klant elke dag laten focussen op wat voor hen écht belangrijk is. We zien dat schade veelal wordt veroorzaakt door een menselijke gedragscomponent die je kunt beïnvloeden. 40 procent van de Nederlanders doet de deur niet goed op slot. Wij zoeken uit waarom dat is en proberen iets te verzinnen zodat mensen dat wél gaan doen.”
Van welk van al die projecten krijg jij de meeste energie?
“Ik ben heel enthousiast over onze groene daken. We zijn erachter gekomen dat een plat dak met begroeiing twee keer zo lang meegaat, omdat het uv-licht weert. Bovendien buffert een groen dak water, waardoor er minder druk komt te liggen bij het rioleringssysteem. En het is goed voor het klimaat en de biodiversiteit. Daarnaast is groen gewoon mooier dan grijs, mensen worden er echt gelukkiger van.”
Wanneer is een project zoals groene daken voor jou geslaagd?
“Het liefst willen we alle daken in Nederland groen maken. Niet alleen omdat groene daken toekomstgeschikt zijn en de schadecijfers laten dalen, maar ook voor het klimaat. Hevige regenbuien komen steeds vaker voor en ons riool is niet goed berekend op al dat stromende water. Het is dus handig als je een deel daarvan kunt opslaan op daken.”
Je werkt al sinds 1998 voor Interpolis. Wat zie jij als de grootste verandering in de verzekeringswereld?
“De branche is veel opener geworden. Vroeger dacht je bij verzekeraars aan heel formele mensen met grijze pakken en stropdassen, maar Achmea is een heel open en dynamisch bedrijf waar heel veel nieuwe dingen gebeuren. We staan middenin de maatschappij, omdat wij als verzekeraar tegen dezelfde problemen oplopen als mensen in de samenleving. Als creatieve geest vind ik het super leuk om slimme oplossingen te bedenken. Ik heb de leukste baan van Nederland, zeg ik altijd.”
“Straks kun je met één stemcommando de verwarming en verlichting regelen en de deur op slot doen”
Wat zijn belangrijke aandachtspunten die jou de komende tijd bezighouden?
“Het klimaat blijft me heel erg bezighouden. Hoe kunnen we het leuker maken om iets goeds voor het klimaat te doen? Daarnaast verwacht ik veel van domotica: elektronica in huis waarmee je routinematige dingen in huis kunt automatiseren, zodat je meer tijd over hebt voor leuke dingen. Denk aan zo’n slimme anti-inbraakcamera, maar ook slimme sloten en slimme verlichting. Nu staat het nog in de kinderschoenen, maar straks doe je met één stemcommando verwarming omlaag, de verlichting uit en de deur op slot. Ons leven wordt een stuk gemakkelijker.”
En als we nóg verder kijken: in wat voor wereld denk jij dat we leven over vijf tot tien jaar?
“Ik denk dat we dan een stuk minder afhankelijk zijn van derden voor onze energievoorziening en onze voedselvoorziening. Ons huis zullen we meer en meer gaan zien als een soort productiebedrijf waar je stroom kunt opwekken en met een smart farm je eigen groenten kunt kweken. Ook denk ik dat we massaal andere energiebronnen gaan gebruiken en ons huis in verregaande mate zullen automatiseren. Ik hoop dat we dan niet alleen meer tijd over hebben voor Netflix, maar ook voor sociale contacten.”
Wil jij ook verrassend veel impact maken? Bekijk onze vacatures:
Natuurlijk zorgen wij goed voor jouw gegevens. In ons privacy statement lees je welke rechten je hebt. In ons cookie statement lees je welke cookies en vergelijkbare technieken wij gebruiken. Onze cookies worden gebruikt om een goede werking en beveiliging van de site te garanderen (functioneel), onze website te verbeteren (analytisch) en het aanbieden van informatie op maat (marketing). Als je op "accepteer alle cookies" klikt, dan gebruiken wij functionele cookies en cookies voor analyse-, feedback-, advertentie-, affiliate-, en personalisatie doeleinden. Hiervoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ga je niet akkoord? Verander dan de instellingen.