Oké, het is zo ver: je gaat op zoek naar een (nieuwe) baan. En dan? Je maakt een CV, schrijft een motivatiebrief en gaat solliciteren. Maar je wil natuurlijk ook gevonden worden. Dus toch maar eens je LinkedIn profiel opfrissen. Maar wat zet je er dan in? En wat niet? Hoe word je nou goed gevonden? Corporate Recruiter Tamar helpt je op gang met een aantal praktische tips!
”Het helpt niet direct met gevonden worden, maar een eerste indruk is natuurlijk wel heel belangrijk! Op je profiel zie je als eerste je profielfoto, omslagfoto, headline en samenvatting. Hier moet je recruiters triggeren om verder te gaan lezen op de rest van je LinkedIn profiel.
Zorg voor een goede zakelijke (!) profielfoto. En dus niet het vakantiekiekje van afgelopen zomer of een foto met je kids. Zorg ervoor dat je gezicht goed belicht en goed zichtbaar is. Vraag of iemand een foto van je wil maken of laat een professionele fotograaf goede foto’s maken.
Voeg naast je profielfoto ook een omslagfoto toe. Laat hiermee wat van jezelf en je personal brand zien. Dat kan iets zijn wat heel specifiek te maken heeft met je werk, of wat iets zegt over jou als persoon. Denk goed na over wat je wil uitstralen en zorg dat je omslagfoto dit laat zien.
Dan: je headline. Standaard pakt LinkedIn hier je huidige functie. Maar je kunt deze headline ook personaliseren. Is het niet erg als je huidige werkgever weet dat je op zoek bent naar wat nieuws? Dan is dit de plek om dat neer te zetten. Denk aan: ‘op zoek naar een nieuwe baan als …’ (en let op: op zoek schrijf je niet als opzoek😉) of ‘beschikbaar’. Je kunt naast je functietitel ook een aantal trefwoorden noemen die jou of jouw functie typeren. Hiermee kan een recruiter in één oogopslag zien wat jij doet en waar je goed in bent!
Waar je in je headline maar beperkt de ruimte hebt, kun je in je samenvatting meer vertellen over wie je bent, wat je kunt en waar je voor staat. Denk aan: je drijfveren, waar word je blij van, wat vind je belangrijk in je werk, waar ben je trots op. Het is ontzettend lastig om een goede samenvatting te schrijven. Probeer er vooral niet een te lang verhaal van te maken, hou het kort en bondig! Gebruik alinea’s en eventueel bullets om de tekst makkelijk leesbaar te houden. En praat over jezelf in de ik-vorm, het is heel raar om te lezen als iemand over zichzelf schrijft in de derde persoon. Sluit je samenvatting af met je contactgegevens.”
”Het stuk waar misschien wel je hele LinkedIn profiel om draait. Zorg per functie voor een heldere functietitel en een goede omschrijving van wat je hebt gedaan. Maak dit heel concreet, noem niet alleen waar je verantwoordelijk voor bent, maar ook wat je hebt bereikt. Zorg ook dat je benoemt wat JIJ hebt gedaan. Dus niet alleen wat je als team hebt gedaan, maar wat jouw aandeel is geweest in het resultaat. Wat was jouw takenpakket? Welke projecten heb je gedaan? Ook hier kun je gebruik maken van bullets en voeg eventueel onderaan een aantal trefwoorden toe die jouw functie samenvatten.
Je kunt aan iedere functie ook nog media of links toevoegen. Heb je relevante afbeeldingen of video’s? Voeg ze toe! Daar gaat je profiel nog meer van leven, en laat ook nog meer van jou zien. Maar voeg alleen afbeeldingen of video’s toe als ze ook echt relevant zijn voor jouw ervaring.
Ben je starter of heb je nog niet zoveel werkervaring? Dan is het zeker nuttig om ook je stageopdrachten en/of bijbanen hier te beschrijven. Heb je eenmaal een (flink) aantal jaar ervaring, dan kun je deze wel weglaten. Met name de ervaring die niet relevant is voor wat je nu doet.”
”Zorg qua opleiding ervoor dat je hier in ieder geval je vervolgopleiding(en) vermeld (mbo/hbo/wo). Benoem welke studie en eventueel de studierichting die je hebt gedaan. Je kunt ook nog een stuk omschrijving toevoegen. Hier kun je eventueel relevante vakken of je scriptie onderwerp toevoegen. Heb je na je studie nog andere opleidingen gedaan naast je werk, dan is dit ook de plek om deze te benoemen. Soms heb je niet een hele opleiding, maar alleen een certificaat of diploma behaald. Dan is het certificaten stuk hier het meest geschikt voor. Zorg dat duidelijk is waar het certificaat of diploma voor is.
Vaardigheden is een heel mooi onderdeel om je skills nog even extra te belichten. Om te weten welke vaardigheden je allemaal kunt toevoegen, kun je ter inspiratie eens kijken wat voor skills er in vacatureteksten worden gevraagd. Dat zijn waarschijnlijk ook de trefwoorden waar recruiters op zoeken. Als je zorgt dat je die termen hier terug laat komen, is de kans groot dat je bij de recruiter in de resultaten naar voren komt!”
1.Pas je profiel URL aan naar bijvoorbeeld je voor- en achternaam, staat veel beter dan willekeurige letters en cijfers 😊;
2.Je kunt toevoegen welke talen je spreekt en op welk niveau;
3.Sluit je aan bij voor jou relevante groepen op LinkedIn;
4.Vraag collega’s, klanten of relaties om een aanbeveling over je te schrijven;
5.Er zijn nog zoveel meer mogelijkheden met je LinkedIn profiel. Check bovenaan je LinkedIn profiel welke profielonderdelen je nog meer kan toevoegen. Maak gebruik van alle voor jou relevante onderdelen!
Natuurlijk zorgen wij goed voor jouw gegevens. In ons privacy statement lees je welke rechten je hebt. In ons cookie statement lees je welke cookies en vergelijkbare technieken wij gebruiken. Onze cookies worden gebruikt om een goede werking en beveiliging van de site te garanderen (functioneel), onze website te verbeteren (analytisch) en het aanbieden van informatie op maat (marketing). Als je op "accepteer alle cookies" klikt, dan gebruiken wij functionele cookies en cookies voor analyse-, feedback-, advertentie-, affiliate-, en personalisatie doeleinden. Hiervoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ga je niet akkoord? Verander dan de instellingen.