“Ooh, niemand draagt hier een pak.” Dat was het eerste wat Han-Thijs de Senerpont Domis (28) opviel toen hij binnenliep voor zijn sollicitatiegesprek bij Achmea. Bijna vier jaar later is hij senior data scientist. Lees zijn blog over zijn werk als data scientist en over… de hamer.
“De ‘even Apeldoorn bellen’-commercials kende ik natuurlijk. Die spraken mij altijd al aan. Toen mijn oog viel op een vacature voor een junior data scientist bij Centraal Beheer was ik dan ook meteen getriggerd. Ik solliciteerde en werd uitgenodigd voor een eerste gesprek. Keurig in pak meldde ik me en dacht meteen ‘ooh, niemand draagt hier een pak’. Een heel verschil met mijn gesprekken bij andere verzekeraars. Tijdens mijn tweede gesprek was ik meteen veel meer casual gekleed. De klik was meteen goed. Toen ik thuis mijn auto parkeerde, lag er al een aanbod… Aan de slag als junior data scientist bij Centraal Beheer! Voor de liefhebber: met als werkveld particuliere verzekeringen en financiële producten en diensten voor de merken Centraal Beheer en FBTO.
Door de jaren heen heb ik stappen gemaakt. Nu ben ik senior. Daar ben ik ingegroeid door Achmea steeds beter te leren kennen. Ik ben nu effectiever, weet precies waar ik moet zijn en met wie ik kan samenwerken. Als senior ben je hier zelfstandig en pak je proactief klussen op met collega’s uit de business. Daar zit vooral het verschil met een junior functie. O ja, als junior draaide ik mee in de Analytical Academy van Achmea. Een samenwerking met de Rijksuniversiteit in Groningen. Daar word je in een halfjaar helemaal bijgespijkerd op het gebied van analytics door de beste professoren in ons vakgebied.
En mijn huidige baan? Die kan ik in 1 woord samenvatten: innovatie. Innovatie is erg belangrijk bij Achmea. We willen graag vooroplopen. #1STAPVOOR noemen we dat. Past ook helemaal bij ons team. Doorontwikkeling staat voorop. In programmeertalen, congresbezoek, maar ook domeinkennis vinden wij erg belangrijk. Voor mij is dat kennis van marketing. Ik zorg dat ik up-to-date ben. Zo heb ik onlangs mijn CCXP-certificaat (Certified Customer Experience Professional) behaald. Als team zijn we constant op zoek naar nieuwe manieren om iets slimmer te doen. Op basis van data. Hoe kunnen we klanten en collega’s verder helpen? Een mooi voorbeeld is ‘the voice of the customer tool’. Een nieuwe tool waarmee al onze collega’s zélf de rode draad in klantfeedback ophalen. Bijvoorbeeld de klantfeedback via e-mails, in enquêtes of via onze websites. We ontvangen dagelijks wel meer dan duizenden keren klantfeedback. Om dat één voor één te lezen is niet te doen. Daarom hebben we al onze text mining onder de motorkap van een gebruikersvriendelijke Shiny applicatie gestopt. Met 1 druk op de knop is de feedback netjes geordend en hebben onze collega’s inzicht in de hoofdlijnen. Een mooie basis voor verbeteringen en terugkoppeling aan klanten. Én een mooie aanvulling op al het kwalitatief onderzoek waarbij we meer de diepte ingaan met klanten. Wij hebben bijvoorbeeld ook een klantpanel met duizenden leden die we enquêtes voorleggen, en een klantraad waarmee we direct in gesprek gaan over wat we doen. Je ziet het, Achmea doet veel om de klant nóg beter van dienst te zijn door ze actief te bevragen over verbeteringen.
Nu the voice of the customer tool volop draait, ben ik bezig het binnen Achmea te ‘verkopen’. Ik geef workshops aan collega’s van verschillende divisies en merken. Zo deel je kennis en creëer je Achmea-brede impact. Data science zie ik daarin als de hamer. Het is niet meer dan een toolbox waar je veel mee kunt. Je moet het echter toepassen, anders blijft het slechts theoretisch. Neem de tool die ik net noemde. Dat is een soort topic-mining tool. Die topic-mining is geen doel an sich, het is een tool om klantfeedback op te halen en er daarna actief mee aan de slag te gaan. We optimaliseren zo onze processen en diensten en zijn de klant nóg beter van dienst. Dáárin zit de meerwaarde. De tool is de hamer, maar het gaat juist om wat je ermee doet.
Achmea geeft je veel vrijheid. Ik bepaal grotendeels mijn eigen uren en projecten. Tuurlijk programmeer ik mooie dingen, maar ik maak net zo goed de hele middag storylines in PowerPoint waarmee ik mensen activeer. Want het is minstens zo belangrijk dat dingen gewoon gebeuren. Juist, die hamer… Ik help ook veel collega’s met het onderbouwen van hun ideeën met business cases, of het meten en evalueren van hun eigen projecten. Al met al veel meer activiteiten dan je wellicht zou verwachten bij de functie van een data scientist. Prachtig dat ik hier zo breed bezig kan zijn. Een groot voordeel van deze grote organisatie! Fijn is ook dat ik veel vanuit huis kan werken. Heel belangrijk, anders zou ik zeker 10 uur per week langer in de auto zitten. De informele werksfeer is ook heel prettig. Iedereen kan hier helemaal zichzelf zijn. We lijken eigenlijk maar 1 regel te hebben: geen korte broeken. En zelfs dat wordt mensen uiteindelijk vergeven :-)”
Lees hier meer over werken bij Achmea binnen het expertise gebied 'Data Analytics'.
Natuurlijk zorgen wij goed voor jouw gegevens. In ons privacy statement lees je welke rechten je hebt. In ons cookie statement lees je welke cookies en vergelijkbare technieken wij gebruiken. Onze cookies worden gebruikt om een goede werking en beveiliging van de site te garanderen (functioneel), onze website te verbeteren (analytisch) en het aanbieden van informatie op maat (marketing). Als je op "accepteer alle cookies" klikt, dan gebruiken wij functionele cookies en cookies voor analyse-, feedback-, advertentie-, affiliate-, en personalisatie doeleinden. Hiervoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ga je niet akkoord? Verander dan de instellingen.