Voor de tweede opdracht van mijn management traineeship vertrok ik voor een innovatie management opdracht naar ons buitenlandse dochterbedrijf Union, in Bratislava. Hier kreeg ik o.a. de opdracht om met een Discovery team, bestaande uit collega’s van verschillende afdelingen, in drie maanden een prototype te ontwikkelen van een slim mobiliteitsproduct genaamd ‘Pay-by-KM’.
Ik was, als innovatiecoach van het team, eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van het prototype en rapporteerde aan de directie. Om tot een kwalitatief prototype te komen keek ik continu kritisch of het team de juiste onderzoekstechnieken toepaste op de markt, om zo vorm te geven aan het prototype. Ik gaf ook workshops om kennis over de nieuwste innovatietechnieken te delen en toe te passen.
Wat ik zelf uitdagend vond aan de drie maanden waarin we aan het prototype werkte was de inmenging van directieleden en senior managers die al een bepaald product voor ogen hadden. Juist hierom was mijn rol zo belangrijk. Ik moest borgen dat het team keuzes maakte op basis van data en primair marktonderzoek, en niet omdat een directielid dat wilde.
Naast mijn rol als innovatiecoach werkte ik ook mee aan diverse andere interne en externe innovaties, en woonde ik verschillende startup events bij. Voor het einde van mijn opdracht zaten we nog middenin in een interessante onderhandeling met een Zwitserse startup die digitale oplossingen had bedacht op het gebied van slimme zorg. Mijn laatste weken besteedde ik vooral hieraan; hoe we samen met dat bedrijf een pilot konden opzetten en wat de slagingscriteria van de pilot zou zijn.
Terug in Nederland kreeg ik regelmatig updates vanuit Slowakije, vorige week had de CEO van Union het in een nieuwsbrief nog over de livegang van ‘Pay-by-KM’. Ik ben trots om te zien dat het product waar wij met het team aan hebben gewerkt live is gegaan én dat Union-autoverzekeringen verkocht worden volgens het ‘Pay-by-KM’ concept. Dat maakt vooral nu men minder beweegredenen heeft i.v.m. de corona maatregelen een verschil in de portemonnee van de klant.
Waarom ik voor Bratislava koos als bestemming voor een opdracht? Door de inhoud van de opdracht, maar ook voor de culturele uitdaging. Bij Union werkt vijfhonderd man in hartje Bratislava, waarvan slechts één die geen Slowaaks spreekt. Zo goed als alle communicatie ging dus in het Slowaaks, veel collega’s spraken zelfs geen óf gebrekkig Engels. Daarbovenop kwamen ook andere cultuurverschillen. Slowaken zijn veel minder direct dan Nederlanders, en bescheidener. Als ze onzeker zijn over hun Engels, dan spreken ze het liever niet. En daar moet je mee om kunnen gaan. Zelf ben ik Koerdische-Nederlander, en met twee verschillende culturen opgegroeid. Hierdoor kon ik redelijk snel aanvoelen bij wie ik direct en to-the-point kon zijn, en bij wie ik het wolliger en bescheidener moest houden.
Wanneer je je in zo een nieuwe ‘vreemde’ omgeving bevindt ontwikkel en versterk je bepaalde vaardigheden die je niet zo snel gebruikt in een bekende omgeving. Dat maakte dat mijn tijd in Bratislava een mooie stap was voor mijn persoonlijke ontwikkeling.
Natuurlijk zorgen wij goed voor jouw gegevens. In ons privacy statement lees je welke rechten je hebt. In ons cookie statement lees je welke cookies en vergelijkbare technieken wij gebruiken. Onze cookies worden gebruikt om een goede werking en beveiliging van de site te garanderen (functioneel), onze website te verbeteren (analytisch) en het aanbieden van informatie op maat (marketing). Als je op "accepteer alle cookies" klikt, dan gebruiken wij functionele cookies en cookies voor analyse-, feedback-, advertentie-, affiliate-, en personalisatie doeleinden. Hiervoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ga je niet akkoord? Verander dan de instellingen.