Het klinkt natuurlijk een beetje gek, maar het is wel waar. Maaike Polders werkt als productspecialist op de afdeling Productmanagement van Zilveren Kruis en Moära als Consultant gezond ondernemen op de afdeling verkoop. Vanuit deze afdelingen werken ze aan nieuwe initiatieven zoals Afvallen met Afspraken. Maaike en Moära leggen het graag aan je uit.
Vertel eens Maaike en Moära, afvallen met afspraken? Hoe kwamen jullie daarop?
Maaike: ‘In deze tijd lees je veel dat het gewicht van de gemiddelde Nederlander langzaam maar zeker steeds hoger wordt. Een te hoog gewicht kan bijdragen aan veel ziektes of kwalen. Ook las je afgelopen jaar vaak dat COVID meer impact had op mensen met overgewicht dan op mensen die dat niet hebben. Dat motiveert mij om leefstijlprogramma’s te ontwikkelen dat mensen helpt met het aanpassen van hun leefgewoontes en hen helpt wat gewicht kwijt te raken.’ Moära: ‘In 2017 zijn wij gestart met het piloten van Afvallen met Afspraken om mensen te helpen aan een gezondere leefstijl. En wat dit programma uniek maakt ten opzichte van andere programma’s is de effectiviteit die wij bereiken in deze doelgroep door het toevoegen van een financiële drijfveer en het gevoel van groepsverband. in ons onderzoek is ook gebleken dat dit heel goed werkt, mensen motiveert en stimuleert om aan hun gezondheid te werken. Dit is waar we als Zilveren Kruis een belangrijke rol in willen spelen; gezond gedrag stimuleren’
Wat een mooi concept! Met zijn allen gezond eten en naar de sportschool dus?
Maaike: ‘Nou, dat liep een beetje anders. We hebben de laatste jaren het programma Afvallen met Afspraken gevoerd voor een select aantal bedrijven waaronder Achmea zelf. Nu wilde we dat door ontwikkelen en kunnen vergoeden in de aanvullende verzekering en op termijn zelfs een uitgebreider programma bieden voor heel Nederland met een vergoeding vanuit de basisverzekering. Door de lockdown konden we de schetsen van het programma in de prullenbak gooien. We hadden voor ogen dat de pilotgroep elke bijeenkomst op de sportschool zelf zou kunnen bijwonen. Maar in plaats daarvan zat iedereen achter de computer en ging de bijeenkomst via teams. Dit vroeg om behoorlijk wat aanpassingsvermogen!’
Jeetje, dat kan ik me zo voorstellen. Zijn de deelnemers de afspraken nog wel nagekomen?
Maaike: ‘Ja echt wel! Ik ben erg trots op de resultaten van de deelnemers aan het programma. Ze laten keer op keer zien dat ze met hun inspanning en onze begeleiding kilo’s kwijtraken en dat hun BMI en buikomvang afneemt.’ Moära vult aan: ‘Het programma Afvallen met afspraken werkt vooral goed omdat het mensen bij elkaar brengt en er een groepsverband en stimulans onderling ontstaat. Dus onze grootste uitdaging was: hoe zorgen we ervoor dat we deze mensen juist thuis en in tijden van COVID-19 kunnen motiveren om in beweging te komen en te werken aan een gezonde leefstijl? Dit hebben we mooi opgelost door alles digitaal uit te voeren via het platform FitChannel. De deelnemers van de digitale variant van Afvallen met Afspraken hebben boven verwachting resultaten neergezet, dus daar zijn we erg trots op!’
Heel knap ja! En met welk team hebben jullie dit bedacht?
Moära: ‘Dit hebben we bedacht met een multidisciplinair team. Specifiek mijn werk rondom dit project is om ervoor te zorgen dat grote werkgevers en gemeenten dit programma aan hun medewerkers en inwoners willen aanbieden. Samen met ons multidisciplinair team voeren wij dit programma uit bij verschillende grote klanten van ons: denk hierbij aan KLM, Shell of Achmea. Ook samen met Gemeente Amsterdam gaan wij een pilot starten in het najaar 2021 om inwoners met een lage sociaaleconomische status in Amsterdam te motiveren tot een gezondere leefstijl. Mijn rol hierin is verbinding houden met al deze partijen, maar ook zorgen dat de uitvoering goed loopt en het overzicht en de voortgang hierin bewaken. Alle verbeterpunten die ik haal uit de projecten bij klanten en andere pilots nemen we mee om het programma zo weer elke keer een beetje beter te maken en door te ontwikkelen.’ Maaike: ‘Ik maak ook onderdeel uit van het multidisciplinaire team. Ik denk dat ik mezelf als projectleider zou willen duiden. In het team hebben we nooit echt rollen vastgelegd, maar hebben we gekeken naar ieders competenties. Ik ben goed in het voorbereiden en leiden van onze werksessies. Ik ben ook degene die als een spin in een web opereert. Wanneer we ergens hulp bij nodig hebben, dan weet ik vaak wel wie ons kan helpen. Daarnaast geef ik niet snel op als dingen niet willen lukken, dan zoek ik net zo lang door tot ik de oplossing heb gevonden. Daarmee zorg ik ervoor dat we de doelen halen, die we ons gesteld hadden.’
En wat houdt multidisciplinair bij jullie dan precies in?
Maaike: ‘Dat betekent dat we allemaal op andere afdelingen van Zilveren Kruis werken, maar wel samen het project leiden. In het team zit bijvoorbeeld een collega die zorgt voor werkgevers en gemeenten die dit programma aan hun medewerkers of inwoners wil aanbieden, zoals Moära. Een andere collega zorgt voor een mooie website en portal, ook contracteert en enthousiasmeert hij fitnessclubs, personal trainers en diëtisten. Daarnaast hebben we een collega die kansen ziet voor het uitbouwen van programma door samenwerkingen aan te gaan met andere organisaties, zoals de Bas van de Goor Foundation of Fitchannel. Hierdoor konden we een alternatief programma bieden toen de sportscholen dicht moesten.’ Moära: ‘De sfeer in ons multidisciplinair team is ontspannen en leuk, maar tegelijkertijd ook hard werken. Het leuke aan dit multidisciplinair team is dat wij het goed met elkaar kunnen vinden en het dus ook echt leuk hebben met elkaar. Daardoor ontstaan de mooiste creatieve ideeën. Maar tegelijkertijd zijn we stuk voor stuk individueel allemaal harde werkers en erg resultaatgericht.’
Iedereen draagt dus zijn steentje bij, mooi hoor! Gaan jullie nog iedere dag fluitend naar je werk?
Maaike: ‘Zeker weten! Ik ervaar Achmea als een werkgever die oog heeft voor lekker in je vel zitten. Wat ik het mooie vind, is dat er echt sprake is van practice what you preach. Dus niet alleen programma’s als Afvallen en Afspraken door ontwikkelen, maar ook onze eigen werkcultuur richt zich op het verbeteren van gezondheid. Binnen Productmanagement stimuleren we elkaar om elke dag voldoende te bewegen via zelfverzonnen wandel challenges compleet met ludieke prijzen. Dus ik ga fluitend naar mijn werk, ja!’ Moära: ‘Helemaal mee eens! Ik vind persoonlijk dat Achmea als werkgever ook een voorloper is op het thema wellbeing om er voor te zorgen dat medewerkers fluitend naar hun werk blijven gaan. Een mooi voorbeeld is de 34-urige werkweek, wat zorgt voor een betere werk-privé balans maar ook voor meer productiviteit en energie tijdens het werk omdat je ook weer meer tijd overhoudt voor privé. Ik geloof erin dat straks meerdere bedrijven dit voorbeeld zullen volgen. Het is kenmerkend voor Achmea; een bedrijf dat graag voorop wil lopen en vernieuwen en daarmee een voorbeeld is voor anderen.’
Wil je meer weten over hoe wij de toekomst van gezondheid zien? Lees hier meer!
Natuurlijk zorgen wij goed voor jouw gegevens. In ons privacy statement lees je welke rechten je hebt. In ons cookie statement lees je welke cookies en vergelijkbare technieken wij gebruiken. Onze cookies worden gebruikt om een goede werking en beveiliging van de site te garanderen (functioneel), onze website te verbeteren (analytisch) en het aanbieden van informatie op maat (marketing). Als je op "accepteer alle cookies" klikt, dan gebruiken wij functionele cookies en cookies voor analyse-, feedback-, advertentie-, affiliate-, en personalisatie doeleinden. Hiervoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ga je niet akkoord? Verander dan de instellingen.