Iedereen kan ermee te maken krijgen en toch blijft het een taboeonderwerp: schulden. Hoe kom je er vanaf? En misschien nog wel belangrijker: hoe zorg je ervoor dat je ze nooit (meer) krijgt? Wij leggen je uit hoe jij financieel fit wordt en blijft!
Zo’n 7 procent van de Nederlandse gezinnen heeft problematische schulden en veertig procent kan een tegenvaller van 2000 euro niet oplossen. Zelfs in een welvarend land als Nederland valt er dus nog genoeg te halen op het vlak van financiële fitheid.
En daar zet Achmea zich breed voor in!
Volgens Hanneke Scherjon, Senior Manager Debiteurenmanagement en Betalingsverkeer bij Achmea, komen financiële problemen in alle lagen van de bevolking voor, maar praten Nederlanders er liever niet over. ‘Het is best wel een taboeonderwerp, terwijl iedereen met schulden te maken kan krijgen. Bijvoorbeeld door Covid-19, baanverlies of het overlijden van een dierbare. Ook een student die van de ene op de andere dag verantwoordelijk is voor de eigen financiën, kan zomaar in de problemen komen.’
Hoe pakken jullie dit dan aan?
‘Om financiële problemen te verhelpen moet de drempel naar professionele schuldhulpverlening zo laag mogelijk zijn’, vertelt Hanneke. En dat is precies wat Achmea doet. De verzekeraar is namelijk al jaren actief betrokken bij maatschappelijke initiatieven zoals SchuldenlabNL, de Nationale Schuldhulproute, Geldfit en Geldfit Zakelijk.
Een mond vol! Leg eens uit?
Deze initiatieven komen eigenlijk allemaal neer op het oplossen van bestaande schulden maar daarnaast ook het voorkomen van toekomstige schulden. Hanneke: ‘Het doel is om echt het gesprek aan te gaan. Hoe komt het dat je een rekening niet kon betalen? Hoe zorg je ervoor dat je niet nog een keer in de knel komt? Door mensen te helpen bij het aanleren van duurzaam betaalgedrag, kunnen we nieuwe schulden voorkomen.’
Voorbeeldje?
‘Zilveren Kruis was in 2017 één van de acht organisaties achter de introductie van Geldfit, een laagdrempelige scan die je helpt om inzicht te krijgen in je financiële situatie. Onlangs is daar Geldfit Zakelijk aan toegevoegd, zodat ook zzp’ers en mkb’ers zo’n scan kunnen doen. In samenwerking met MKBDoorgaan schaalde Centraal Beheer, een andere Achmea-dochter, de dienst op om ondernemers in coronatijd een steuntje in de rug te geven. Met dit soort initiatieven pakken wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het is voor particulieren en bedrijven belangrijk om te weten waar ze terecht kunnen om hun financiële situatie in kaart brengen en te verbeteren. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat het onderwerp uit de taboesfeer komt. Dat iemand als koningin Máxima zich hard maakt voor SchuldenlabNL helpt daar zeker bij.’
Komt natuurlijk ook door Covid-19, dat mensen meer schulden hebben?
Hanneke: ‘Dat zou je denken, maar het is niet zo! We hebben tijdens de coronacrisis onze rekeningen beter betaald dan daarvoor. En dat heeft alles te maken met de (loon)steunpakketten van de overheid en het feit dat mensen door de lockdowns minder mogelijkheden hadden om hun geld uit te geven. De echte effecten van de coronacrisis op het betaalgedrag gaan we pas zien als de steun wordt afgebouwd.’
Oei, het ergste hebben we nog niet gehad dus?
Op financieel vlak waarschijnlijk niet. Maar als financiële dienstverlener dragen we wel ons steentje bij. Puk van Rees, Business Development consultant bij Achmea Bank, legt uit wat ze doen om de financiële bewustwording bij mensen te vergroten. ‘Achmea helpt een handje door verschillende vrijwilligersactiviteiten. Onze medewerkers doen bijvoorbeeld mee aan Bank voor de Klas. Ze geven gastlessen op basisscholen waarin wordt uitgelegd wat een bank is en hoe je spaart voor later. Andere collega’s zetten zich in als schuldhulpmaatje nadat ze de training ‘Hulp met Geldzaken’ van het NIBUD hebben gevolgd.’
Voorkomen is beter dan genezen, zoiets?
‘Jazeker!’, Puk sluit zich op dat vlak aan bij Hanneke. ‘Financiële fitheid begint met inzicht in je persoonlijke situatie. Ik ben dan ook erg enthousiast over de diensten die de Achmea Bank momenteel ontwikkelt op basis van financiële data. Nieuwe Europese wetgeving heeft het voor consumenten mogelijk gemaakt om op eigen initiatief hun financiële data met ons te delen, bijvoorbeeld betaaldata van hun lopende rekening bij een grootbank”, zegt Van Rees. “Op basis daarvan kunnen wij ze relevante inzichten teruggeven over bijvoorbeeld hun uitgavenpatroon of hun mogelijkheden om meer te sparen. Of bijvoorbeeld hoe ze geld opzij kunnen zetten om hun woning te verduurzamen. Daar doen we nu de eerste pilots mee.’
En hoe groot is dan de impact?
Puk legt uit: ‘Het is een groot voordeel dat Achmea als grote financiële dienstverlener de hele samenleving bedient, van particulieren en ZZP’ers tot het MKB en grote bedrijven. We voeren heel veel verschillende producten op het gebied van vermogensopbouw – denk aan hypotheken, sparen, beleggen en pensioenopbouw – die op verschillende momenten in een levensloop relevant worden. Dat wij deze mensen op al deze momenten bereiken met het thema financiële fitheid en helpen als het er écht toe doet, daar word ik heel blij van.’
Fijn! Dat Achmea zo meedenkt!
Hanneke noemt het liever: ‘impact hebben.’ ‘Schulden zijn een heel groot maatschappelijk probleem. Door aan te sluiten bij maatschappelijke initiatieven en gebruik te maken van data om problemen te voorkomen, kunnen we het leven van mensen heel direct een stukje makkelijker maken. Door onze kennis te delen met andere partijen die zich met financiële fitheid bezighouden, zowel binnen Achmea als daarbuiten, kunnen we samen leren en samen maatschappelijke impact hebben.’
Natuurlijk zorgen wij goed voor jouw gegevens. In ons privacy statement lees je welke rechten je hebt. In ons cookie statement lees je welke cookies en vergelijkbare technieken wij gebruiken. Onze cookies worden gebruikt om een goede werking en beveiliging van de site te garanderen (functioneel), onze website te verbeteren (analytisch) en het aanbieden van informatie op maat (marketing). Als je op "accepteer alle cookies" klikt, dan gebruiken wij functionele cookies en cookies voor analyse-, feedback-, advertentie-, affiliate-, en personalisatie doeleinden. Hiervoor werken wij samen met bedrijven die voor ons cookies plaatsen en lezen. Ga je niet akkoord? Verander dan de instellingen.